Meer extra snelle e-bikes in Nederland: handig, of een gevaar op de weg?

Nederland telt steeds meer e-bikes, waaronder zo’n 15.000 zogenoemde speed pedelecs. Deze fiets gaat 45 kilometer per uur. Lekker snel of reuze gevaarlijk?

Voordelen

De elektrisch aangedreven fiets, oftewel de e-bike, is al een aantal jaar bezig aan een opmars in Nederland. Wie op zo’n fiets stapt, heeft opeens een stuk minder last van tegenwind, hoeft minder zwaar te trappen en weer opstappen bij een stoplicht kost ook minder moeite. Allemaal voordelen die veel ouderen ertoe bewegen om er eentje aan te schaffen. Sommigen van hen fietsen al jaren niet meer, omdat de ‘gewone’ fiets een te grote uitdaging is geworden. Ook de extra snelle variant, de speed pedelec, wordt steeds populairder. Deze fietsen hebben veel voordelen, maar er zijn ook nadelen.

Ouderen en de speed pedelec

Zo hebben mensen die een ongeluk krijgen met een e-bike of speed pedelec grotere kans op ernstige verwondingen. Denk hierbij aan meervoudige botbreuken en hersenletsel. Volgens Taco Carlier, mede-eigenaar van het fietsenmerk VanMoof, is de kans echter klein dat de oudere fietser een smakker maakt met een speed pedelec. “Wij maken zelf geen speed pedelecs, maar ik zie nauwelijks ouderen rijden op zo’n soort e-bike. Ze worden vooral gekocht door forensen die ermee naar hun werk rijden.” VanMoof maakt wel e-bikes. Deze fietsen zijn bij uitstek geschikt om op te rijden in de stad en de maximale snelheid is 25 kilometer per uur. “Dat is ongeveer even hard als een ‘normale’ fiets”, legt hij uit. Niets gevaarlijks aan, aldus Carlier. “Als je daarmee valt, dan veroorzaakt dit geen ernstiger letsel dan een val met een normale fiets.”

Fietscursussen?

Toch worden er op steeds meer plekken cursussen e-bike rijden aangeboden, zodat met name ouderen leren hoe zij om moeten gaan met hun elektrische fiets. “Dat zou ik klanten nooit adviseren, want dat is helemaal niet nodig. Dat is net alsof je iemand een cursus fietsen aanbiedt”, aldus Carlier. Een cursus speed pedelec-rijden is iets wat Carlier wel nuttig lijkt, maar nu nog niet. “Er rijden er 15.000 rond in Nederland, dat is echt nog heel weinig. Op den duur is het misschien wel handig, want speed pedelecs kunnen wel gevaarlijk zijn. Ze gaan 45 kilometer per uur, wat net zo snel is als een brommer. In de stad is dat link, zeker nu de fietspaden en wegen steeds drukker worden. Ook binnen de bebouwde kom is het niet ongevaarlijk, want je hoort ze ook niet aankomen.”

Verantwoordelijkheid

Wie eigenaren van een speed pedelec moet wijzen op de mogelijke gevaren van zo’n fiets? Volgens Carlier ligt die verantwoordelijkheid voor een deel bij de fabrikant, maar ook de overheid kan een duit in het zakje doen. Zij kunnen de faciliteiten bijvoorbeeld verbeteren, vindt Carlier. “Nu moeten speed pedelec-rijders buiten de bebouwde kom het fietspad op, maar daar is het snelheidsverschil met het normale fietsverkeer erg hoog. Een snelheidsbeperking binnen de bebouwde kom op het fietspad is hier de enige structurele oplossing voor, maar ik betwijfel of we daar met zijn allen al aan toe zijn. Daarnaast zouden er ook meer fietssnelwegen aangelegd kunnen worden.”

Met dank aan Taco Carlier

(Bron: archief, Algemeen Dagblad, Veilig Verkeer Nederland, fietsenwinkel.nl)

Geef een reactie