Gelderland en Overijssel zoeken vrouwelijke buschauffeurs

Veel vervoermaatschappijen hebben meer mannelijke werknemers dan vrouwelijke, zo ook bij Keolis. Bij deze vervoerder, die onder meer actief is in Gelderland en Overijssel, is slechts 16 procent van de buschauffeurs vrouwelijk. Daar wil de vervoerder graag verandering in brengen met een grootschalige wervingscampagne. 

Zee geschikt voor vrouwen

Keolis is een van de grote vervoerders in het oosten van Nederland, waar het zowel trein- als busvervoer verzorgt. De chauffeurs die deze bussen rijden zijn vaak man, terwijl het beroep bij uitstek ook geschikt is voor vrouwen, zo vertelt Keolis woordvoerder Hanneke Ruiter tegen Tubantia. “Veel vrouwen combineren werk met het gezin. Als buschauffeur werk je in wisselende diensten waardoor het werk goed te combineren met de zorg voor kinderen. Bovendien is het mogelijk parttime te werken en hebben medewerkers invloed op het werkrooster. Het rooster is ruim van te voren bekend. Daarnaast is er veel contact met reizigers. We horen dat veel vrouwen dat aantrekkelijk vinden.”

Tekort opvangen

De vrouwen die Keolis met de campagne aan proberen aan te trekken, moeten ervoor zorgen dat er geen werknemerstekort ontstaat bij de vervoerder. Veel van de chauffeurs die er nu werken zitten tegen hun pensioen aan en gaan het bedrijf de komende jaren verlaten. Uiteindelijk hoopt de vervoerder het percentage van 16 procent vrouwelijke werknemers op te krikken naar 20 procent.

Opleidingstraject

Alle nieuwe, vrouwelijke chauffeurs kunnen een opleiding volgen bij Keolis. Het gaat om een zogenoemd bbl-traject, wat ideale is voor chauffeurs die willen leren, maar het vak ook in de praktijk willen leren. Uiteraard is dit opleidingstraject niet alleen maar voor vrouwen; nieuwe, mannelijke chauffeurs zijn ook van harte welkom.

(Bron: Website Keolis, Tubantia, Gelderlander)

Geef een reactie