Museumkaart of NS-abonnement tijdens corona, wat kunt u ermee?

Wat hebben musea, restaurants, sauna’s, bioscopen, pretparken en treinritjes met elkaar gemeen? U kunt er tijdens corona nauwelijks gebruik van maken. Wat moet u nu met uw keukenlade vol voordeelpassen, vervoersabonnementen en cadeaubonnen? Hoe gaan bedrijven hiermee om?

Financiële klappen

Tijdens de coronacrisis krijgen veel bedrijven financiële tegenslagen. Van OV-bedrijven tot theaters en musea, het virus slaat maar weinig sectoren over. Ook hun consumenten voelen dit in de portemonnee. Veel abonnementen lopen door en sommige tegoedbonnen dreigen te verlopen. Hier hebben veel bedrijven een oplossing voor bedacht. We zetten er een paar voor u op een rij.

Museumkaart

Er zijn 1,4 miljoen Nederlanders met een Museumkaart. Normaal gesproken bezoekt u met deze kaart bijna ieder museum in Nederland, maar nu zijn musea tot 1 juni 2020 tijdelijk gesloten. De looptijd van de Museumkaart wordt tijdens de coronacrisis automatisch verlengd met het aantal dagen dat de musea gesloten zijn. Maar u kunt er ook voor kiezen om deze ‘extra looptijd’ om te zetten in een donatie aan de museumsector. Een sector die het op dit moment erg moeilijk heeft. Een woordvoerder van de Museumkaart vertelt dat 92 procent van de mensen die het formulier op de website invult, kiest voor een donatie. Zo’n donatie komt neer op ongeveer 15 euro per persoon die de Museumvereniging uitkeert aan de sector. Uiteraard is restitutie ook mogelijk. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Museumkaart.

NS-abonnementen en keuzedagen

Ook binnen het Openbaar Vervoer (OV) is het reizen helemaal veranderd. Veel mensen werken thuis, dus hebben ze hun NS-abonnement tijdelijk niet nodig. Daarnaast is treinreizen voor uitjes voorlopig nog niet de bedoeling. Het vervoersbedrijf drukt mensen op het hart om alleen met de trein te reizen als het strikt noodzakelijk is. Als voorbeeld noemen ze: mantelzorgers, zorgmedewerkers en vakkenvullers. Maar wat moet u nou met uw NS-abonnement en keuzedagen? 400.000 senioren hebben een Dalvoordeel abonnement met Keuzedagen. Als uw Keuzedagen tijdens corona dreigen te vervallen, kunt u ze inwisselen voor een coupon die u op een later moment kunt gebruiken. Voor de overige abonnementen geldt: u kunt uw abonnement wijzigen, stopzetten of uw geld terugvragen. Kijk voor meer informatie op de website van de NS.

Cadeaubonnen

Ook bij veel cadeaubonnen die dreigen te verlopen, kunt u vaak uw geld terugkrijgen. Check altijd even bij de aanbieder wat de mogelijkheden zijn. Bij Diner Cadeau, een grote aanbieder van dinerbonnen, worden er 3 euro administratiekosten in rekening gebracht als u de looptijd van uw bon wilt verlengen. Het kan ook zijn dat u uw cadeaubon nog wel kunt gebruiken voor diensten of aankopen die nog wel mogelijk zijn. In dat geval kunt u niet altijd de looptijd verlengen.

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. Ellen63 says:

    Helaas vind ik de manier van handelen en communiceren door de NS naar haar vaak trouwe Dalvoordeelabonnementshouders beneden peil.

    Standaard verlengingsbrief 27 april 2020 met 1 tussengevoegde regel:

    Let op:we attenderen u erop dat de trein voorlopig niet bedoeld is voor een dagje uit. Reis dus alleen als dit strikt noodzakelijk is.

    Het is zoals het is, maar dit is wel heel koud.

    Het zou fijn zijn dat als de abonnementhouder in de lock down tijd geen gebruik gemaakt heeft van zijn of haar abonnement, deze maanden gecompenseerd worden op de wijze van de Museumkaart.

    Dat is tenminste iets.

  2. Olanda says:

    De communicatie met de ns was zo goed als onmogelijk, ben in het begin dit jaar tamelijk ziek geweest waardoor ik onmogelijk kon reizen, nou ja dat is het risico. Toen ik wel weer zover was werd het praktisch onmogelijk gemaakt.
    Ben dus half Maart begonnen de Ns te bellen er waren dus lange wachttijden.
    Heb uiteindelijk een brief gestuurd waarin ik mijn abonnement heb opgezegd.
    Antwoord: jammer dat u weggaat maar u kan niet eerder opzeggen dan 1 Juni. En ze betreuren het dat je zo lang aan de telefoon heb moeten zitten. Dat is pas communicatie of niet?

  3. Anja M says:

    Ik heb onlangs mijn Voordeelurenabonnement stopgezet. Iets wat ik eigenlijk al van plan was, gezien de weinige treinreizen die ik maak. Ik heb via de chat een bericht gestuurd aan NS Klantenservice. Het is vlot en correct afgehandeld en ik heb het restant tot juli terugontvangen. Misschien verloopt de afhandeling beter in deze crisistijd.