Naamlettereffect

Naamlettereffect: zoveel invloed hebben de letters van onze naam

Grote kans dat u er niet dagelijks bij stilstaat, maar vaak vinden we de letters van onze naam mooier dan andere letters uit het alfabet. Dat is het naamlettereffect. En dat heeft invloed op meer dan dat u misschien denkt.

Wat houdt het naamlettereffect in?

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen een voorkeur hebben voor lettercombinaties en woorden waarin de eigen initialen voorkomen of die lijken op de eigen naam. Wanneer proefpersonen bijvoorbeeld bij combinaties van letters moeten aangeven welke ze het mooist vinden, dan blijken ze steevast voor de letters van hun eigen naam te kiezen. U kunt dit zelf ook uitproberen. Vraag eens aan een groepje mensen wat hun favoriete letters zijn. Grote kans dat ze voor komen in hun eigen naam.

Naamlettereffect in het werk

Betekent de voorkeur voor de letters van de eigen naam dat er ook eerder voor een bedrijf gewerkt wordt waar de eigen letters in voorkomen? Dat lijkt er inderdaad wel op. Tijdens onderzoek zijn van een half miljoen Belgische werknemers de namen van hun bedrijf vergeleken met hun eigen naam. Er blijken veel meer naamlettergelijkenissen te zijn dan op basis van toeval verwacht kan worden. Dit werkt ook door bij beroepskeuzes.

Het hoeft zo bijvoorbeeld geen toeval te zijn dat een weervrouw Woei van haar achternaam heet en ene meneer Haarmans als kapper door het leven gaat. Het naamlettereffect kan er de oorzaak van zijn. Dat wordt ook wel aptoniem genoemd. Ook bij fictieve personages is dat wel te zien. Zoals bij Donald Duck. Het kan soms ook wat zeggen over het beroep van uw voorouders. Als u Bakker, Kok of De Haan heet, kan het zo zijn dat uw voorouder een bakker, kok of pluimveehandelaar was.

Naamlettereffect in de liefdadigheid

In het geval van liefdadigheid lijken we eerder geneigd te schenken als we de letters uit onze eigen naam tegen komen. Bijvoorbeeld in het geval van schade door orkanen. Bij de hulpactie na de orkaan Sandy heeft de hoogleraar Jesse Chandler ontdekt dat er bij mensen met een S als 1e letter van hun naam een tot wel 260 procent grotere kans is dat zij doneren.

Het effect op de woonplaats, partner en meer

Ook waar mensen wonen kan een link hebben met hun naam. Zo wonen er opvallend veel Rons in Rotterdam. In Amerika wonen mensen met de naam Louis opvallend vaak in St. Louis en met de naam Dennis in Denver. We kiezen soms onbewust voor partners met overeenkomende letters en in het geval van producten vallen we vaak eerder voor merken die op onze eigen naam lijken dan op basis van toeval te verwachten is. Het naamlettereffect gaat zeker niet altijd op, maar het is altijd interessant om er eens wat meer op te letten.

(Bron: Psychologie Magazine, AD, CBG)

Geef een reactie