Kinderombudsman wil aanpassing Zwarte Piet

Ook kinderombudsman Margrite Kalverboer mengt zich in de discussie rondom Zwarte Piet. Een aantal tegenstanders heeft verzocht om een uitspraak te doen over de figuur van Zwarte Piet in relatie tot ervaringen van hun kinderen. De Kinderombudsman stelt dat er aanpassingen nodig zijn.

Negatieve effecten

De Kinderombudsman toetst aan het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties, waarin onder andere staat dat kinderen recht hebben op gelijke behandeling en op bescherming tegen discriminatie. De Kinderombudsman stelt dat Zwarte Piet kan bijdragen aan pesten, uitsluiting of discriminatie en daarmee in strijd is met het Kinderrechtenverdrag. Dat moet zo worden aangepast dat kinderen geen negatieve effecten meer ervaren door het Sinterklaasfeest. Door Zwarte Piet te ontdoen van discriminerende en stereotyperende kenmerken kan er van hem een figuur gemaakt worden die recht doet aan het plezier dat zovelen beleven aan de Sinterklaastraditie.

Klachten

De Kinderombudsman neemt dit standpunt in naar aanleiding van diverse klachten van burgers. De Kinderombudsman heeft met kinderen en jongeren over dit onderwerp gesproken. Veel gekleurde kinderen met wie is gesproken, ervaren discriminatie in hun dagelijks leven en vertellen dat dit rond de Sinterklaastijd erger wordt. Kinderen ervaren de combinatie van een aantal typische kenmerken en gedragingen van Zwarte Piet als negatief en discriminerend voor mensen met een donkere huidskleur. De Kinderombudsman vindt het op basis van deze gesprekken aannemelijk dat kinderen gepest of gediscrimineerd worden met daarbij verwijzingen naar Zwarte Piet.

Goede voorbeeld

De Kinderombudsman stelt dat het in het belang is van kinderen om op te groeien in een omgeving die veilig en respectvol is en waar kinderen niet worden gepest, uitgesloten of gediscrimineerd. Het is een taak van volwassenen om die veilige en respectvolle omgeving te garanderen. Op plekken waar het Sinterklaasfeest met kinderen wordt gevierd, is het aan volwassenen om ervoor te zorgen dat alle kinderen zich veilig voelen en plezier beleven aan dit feest. Kinderen zeggen verder dat volwassenen de discussie op een onprettige manier domineren. Kinderen geven aan mee te willen denken over aanpassingen aan de figuur van Zwarte Piet en vinden dat volwassenen het goede voorbeeld moeten geven.

Eenzijdig opgesteld rapport

Marc Gilling, voorzitter Sint en Pietengilde reageert tegenover NOS: “Ik vind het een eenzijdig opgesteld rapport. Ze heeft met name kinderen gehoord van tegenstanders van Zwarte Piet. Die krijgen toch een bepaalde vertelling mee van hun ouders. Het doet geen eer aan de beleving van duizenden kinderen van alle rassen, culturen en kleuren die het verhaal op een andere manier kennen en omarmen en ook Zwarte Piet met liefde omarmen. Ik vind het jammer dat de Kinderombudsman geen andere partij heeft willen horen. Onder druk van klagers wordt er een standpunt ingenomen.”

(Bron: ANP, NOS)

Geef een reactie

Reacties (2)

    ientjebee says:

    Als men maar iets heeft om als discriminatie op te voeren. BAH, BAH en nog eens BAH.
    Vrouwe Kalverboer met haar vooroordelen hoort niet op de plaats van Kinderombudsman.
    Het ware verhaal:

    Sint Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje. Oorspronkelijk was hij een bisschop van Turkse nationaliteit. Hij beroemd geworden omdat hij zeer onorthodoxe (zwarte Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en hen als knecht (heet nu: werknemer) in dienst nam.
    Deze betaalde baan (knecht) gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status.

    Hierdoor gaat Sint Nicolaas als kindervriend door het leven en zijn zwarte knechten zijn oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen onderdrukking en racisme bestaat niet.

    oosterwijck says:

    Geachte ientjebee,

    St Nicolaas had niet de Turkse nationaliteit, maar de Armeense nationaliteit. Myra lag in Groot Armenie, dat later door de Ottomanen werd veroverd. De informatie die over het leven van Sint-Nicolaas beschikbaar is, is waarschijnlijk eerst mondeling overgeleverd en in een later stadium op schrift gesteld. Ze komt uit de verschillende levensverhalen. Hij was beschermheilige van de hoeren en de zeelieden. Historisch bewijs over het leven van Nicolaas van Myra is nooit gevonden. Vanaf de zesde eeuw werd hij vereerd. Het gehele verhaal over een leven in Spanje is uit de duim gezogen.

    Laten we wijs wezen en het hele st Nicolaasfeest afschaffen. Het lijkt me verstandig om een pedofiel, die zwarte kinderen misbruikt heeft, niet te vieren met een kinderfeest, waarbij kinderen zwart gekleurd worden.

    Probeer nu niet om het gedrag van kerkelijke leiders goed te praten. Tot op de dag van vandaag zijn deze figuranten niet te vertrouwen met kinderen. Algemeen bekend is, dat in de middeleeuwen algemeen aanvaard was dat de elite en kerkelijke leiders, zwarte (seks)slaafjes hadden (ook wel knaapjes genoemd), die echt niet betaald werden, maar uitsluitend tegen kost en inwoning misbruikt werden. Deze zwarte kinderen kregen sierlijk kostuums aangemeten, om de welstand van de meester te demonstreren. Het was in die tijd heel normaal, dat rijke volgevreten viezerikken seks hadden met kinderen, die naast hun taak in bed ook de meester moesten bedienen en hun bagage moesten dragen. Deze zwarte kinderen, werden tot voor 100 jaar, in geheel Europa te koop aangeboden door Turkse handelaren, die met kamelen rondreisden.

    Nicolaas van Myra
    Nicolaas van Bariof Nicolaas van Patara, waarschijnlijk geboren omstreeks 280 te Patara, in Lycië, en overleden op 6 december ergens tussen 342 of 352) was in de 4e eeuw bisschop van Myra, de toenmalige hoofdplaats van Lycië (Groot Armenie) wat later door de Ottomanen (tegenwoordig Turkije genoemd) werd veroverd, in Klein-Azië. Hij werd later heilig verklaard en is de hoofdpersoon in tal van legenden, bijvoorbeeld de Legenda Aurea van de 13e eeuwse geleerde dominicaan Jacobus de Voragine. Belangrijke elementen van het Sinterklaasfeest gaan op hem terug. De meeste legendes, over st Nicolaas zijn uit de duim gezogen.