Delfts blauwe kleur overspoelt Paleis Het Loo

In de tuinen van Paleis Het Loo zijn 45 bijzondere Delfts blauwe vazen te zien. Het zijn replica’s vervaardigd naar het voorbeeld van 3 nog bestaande originelen. De vazen zijn destijds gemaakt voor de eerste bewoners van Paleis Het Loo, koning-stadhouder Willem III en koningin Mary. Maar wat maakt deze vazen zo bijzonder? Conservator van Paleis Het Loo Paul Rem vertelt.

Bijzondere technieken

Voor de realisatie van dit project is nauw samengewerkt met de de Technische Universiteit Delft. De faculteit Industrieel Ontwerp beschikt over de modernste technieken. Met scans van de bewaard gebleven tuinvazen zijn mallen gemaakt. De productie en handbeschildering van de vazen zijn uitgevoerd door Koninklijke Tichelaar Makkum. Hiervoor is de hoogstaande 17e eeuwse tinglazuurtechniek gebruikt.

Delfts blauw als nationaal icoon

In de 17e eeuw waren Delfts aardewerk vazen exclusieve blikvangers in veel baroktuinen. Ze werden gevuld met exotische planten als oranjeboompjes en ananasplanten. Koningin Mary legde de basis voor het Delfts blauw als nationaal icoon. Maar de mode verandert aan het begin van de 19e eeuw. Het gebouw werd witgepleisterd, de tuinen verdwenen en de vazen omgegooid. Van de oorspronkelijke vazen zijn alleen schervern overgebleven. Deze scherven en scherven uit andere delen van Europa vormen samen de 3 originele vazen die als voorbeeld hebben gediend voor het vervaardigen van de vazen in de paleistuinen. “Het is een kostbaar en zeer ambitieus plan om de even ambitieuze vazen van koningin Mary terug te brengen”, aldus Paul Rem.

Blauw & Bont

De vazen zijn in de tentoonstelling Blauw & Bont tot 23 oktober 2016 te zien in de paleistuinen. In Het Loo zelf is gedurende het hele jaar een toelichting op de vazen te zien. Ook komt u meer te weten over de liefde van koningin Mary voor Delfts blauw en de tuinen. In de video wordt uitgelegd hoe de Delfts blauwe tuinvazen geproduceerd worden voor Paleis Het Loo.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Dit onderwerp is besproken in Tijd voor MAX op dinsdag 13 september 2016.

Geef een reactie