Slimme meter

Stand op slimme meter soms (veel) te hoog: wat kunt u eraan doen?

Slimme meters zijn de afgelopen jaren een vertrouwd gezicht in de meeste meterkasten geworden. Maar hoe slim uw meter ook is, blijf scherp op uw daadwerkelijke energieverbruik. Want deze slimme meters vertonen soms technische mankementen, met alle gevolgen van dien.

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter houdt uw gas- en elektriciteitsverbruik bij. Aan het einde van de maand stuurt de slimme meter de cijfers automatisch door naar uw energieleverancier. U hoeft dus zelf geen meterstanden meer bij te houden en door te geven. Bovendien krijgt u inzicht in uw energieverbruik per maand, inclusief indicatie van de energierekening aan het einde van het jaar.

Steun ons

Word lid van MAX!

Bekijk de voordelen

Zijn slimme meters verplicht?

De slimme meter is sinds 2020 de nieuwe standaard voor netbeheerders. Zij zijn verplicht om u er een aan te bieden en – desgewenst – gratis te installeren. Het is anno 2022 niet verplicht om er 1 in huis te hebben, dus u kunt ervoor kiezen om zo’n aanbod te weigeren. Maar als u thuis zonnepanelen heeft, dan moet u alsnog een slimme meter hebben. Dat is vanaf 2023 wél verplicht, staat in het Klimaatakkoord van 2019 (PDF).

Let op: veel slimme meters functioneren niet

Het grote voordeel van een slimme meter is dat u uw actuele verbruik kunt inzien. Op basis van de cijfers kunt u uw verbruik aanpassen, om uiteindelijk de kosten te drukken. Dat is althans de bedoeling, want vaak valt dit tegen in de praktijk. Dat kan komen doordat u apparaten in huis heeft die meer of minder energie verbruiken dan de slimme meter verwacht. In 2021 heeft Netbeheer Nederland 1,3 miljoen slimme gasmeters laten onderzoeken. 30.000 daarvan blijken aan vervanging toe, net als ruim 10.000 slimme elektriciteitsmeters. De cijfers van de slimme meters vallen soms flink hoger uit dan uw daadwerkelijke verbruik.

Hoe groot zijn de afwijkingen?

Dat de cijfers 1, 2 of 3 procent afwijken, is volgens de keuringsnormen toegestaan. Maar soms gaat het om nog grotere afwijkingen. “2 tot 3 keer meer verbruik dan in werkelijkheid komt nog voor”, vertelt Bas ten Have van de Universiteit Twente aan het Algemeen Dagblad. In een enkel extreem geval is dat zelfs 26 keer zoveel geweest, maar die slimme meter is inmiddels niet meer beschikbaar. Hoeveel de stand op de gasmeter afwijkt, hangt af van het verbruik. Als u weinig gas verbruikt, kan het om liefst 30 procent gaan. Als u veel gas verbruikt, zit er meestal ongeveer 1 procent verschil tussen de meterstand en uw daadwerkelijke verbruik. Maar die ene procent kan aan het einde van het jaar wel veel verschil op de energierekening maken.

Hoe kunt u uw slimme meter (laten) controleren?

Hiervoor kunt u een specialist benaderen, al kan dit u (onnodig) veel geld kosten. Journalist Lucette Mascini vertelt aan het AD dat ze bij een keuring garant heeft moeten staan voor 542 euro. “Dit bedrag moet de consument betalen als blijkt dat de meter toch niet stuk is.” Maar als de slimme meter los is gekoppeld en tóch doorloopt, is dat een indicatie dat er wel degelijk iets aan de hand is. Dit kunt u eventueel zelf controleren. Dat doet u door de gaskraan en alle aardlekschakelaars dicht te draaien en het verbruik van 1 apparaat of groep apparaten te meten. Mocht de slimme meter inderdaad defect zijn, dan krijgt u het geld dan weer wel terug. Bovendien heeft u recht op restitutie van het te veel betaalde bedrag op uw energierekening.

Tips om uw verbruik scherper in de gaten te houden

Als u een slimme meter heeft, weet u dus hoeveel energie u thuis per maand verbruikt. Maar het kan nóg extremer. Veel slimme meters hebben een zogeheten P1-aansluiting, waarmee u de meter aan een speciaal apparaatje kunt koppelen. Energiemanager, energiemonitor en P1-meter zijn de meest gangbare benamingen hiervoor. Met dit apparaatje kunt u van minuut tot minuut uw energieverbruik in de gaten houden, vaak via een app op uw telefoon. “Huishoudens die een energiemanager gebruiken, besparen op jaarbasis gemiddeld 3 procent aan energie”, vertelt Milieu Centraal-woordvoerder Marlon Mintjes tegen NU.nl. Dit kan goed van pas komen als u een energiecontract met dynamische tarieven afsluit. Daarnaast kan het geen kwaad om alert te zijn op sluipverbruik in uw woning. Want sommige elektrische apparaten blijven energie verbruiken, tenzij u de stekker eruit haalt.

(Bron: Rijksoverheid, Netbeheer Nederland, Klimaatakkoord, Algemeen Dagblad, NU.nl, Bol.com. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord

Reacties (19)

  1. Keeshtel says:

    Bizar, dat slimme meters zo veel af kunnen wijken. Vandaag de dag nog erger, wanneer je zuinig dient te zijn. Dan zit je “in de kou” om energie te sparen en zo’n meter geeft te veel door. Ik lees niet echt hoe een energieleverancier daar mee om gaat. Welk “bewijs” willen zij zien.

  2. Vind er ook iets van says:

    Het artikel is juist in deze tijd heel interessant, maar helaas onduidelijk op het punt waar het juist om gaat. Want de uitleg hoe je kunt controleren of de meters te veel verbruik aangeven is niet duidelijk. Er staat: “…. zelf controleren. Dat doet u door de gaskraan en alle aardlekschakelaars dicht te draaien en het verbruik van 1 apparaat of groep apparaten te meten.”
    Maar hoe kan ik wat voor verbruik dan ook meten als alle toevoer van gas en stroom is afgesloten? En dan nog, stel dat het een vergissing is en er had moeten staan, “door alle apparaten die gas en stroom verbruiken af te sluiten op 1 na en van dat apparaat het verbruik te meten.” Bijv. de CV ketel uit en op het gasfornuis 1 pit aan, plus alle stekkers uit het stopcontact behalve van de TV, en dan kijken hoever de meters voor gas en stroom in bijv 10 minuten tijd oplopen. Als je dat met 6 vermenigvuldigt dan weet je dus het verbruik per uur. Maar wat heb ik daar aan want ik weet toch niet hoeveel kubieke meter gas die ene pit op het fornuis en hoeveel kilowattuur de TV in het echt per uur verbruiken? Dus hoe weet ik dan of de meters teveel verbruik aangeven?

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Vind er ook iets van, bedankt voor uw reactie. Door de toevoer geheel te sluiten, wordt aangetoond of er toch verbruik is, terwijl dit eigenlijk dus niet zou moeten.

  3. dragon says:

    De meters met een draaischijf werken wel goed
    Als je LED lampen en spaarlampen gebruikt, wordt de afwijking groter naarmate je meer van dat soort verbruikers hebt.
    Ook USB laders geven vaak fouten op het verbruik
    Het verbruikt hoeft niet altijd méér te zijn.

  4. dragon says:

    deze foute tip gaf SENIORWEB
    Het betreft de laatste tip, die niet bespaart.
    Sluipverbruik telefoonoplader.
    Als men d.m.v. een schakelklok sluipverbruik regelt, wordt het verbruik HOGER,.
    Immer gebruikt een schakelklok minimaal 2 Watt

    “Volgens energiemaatschappij Vattenfall lekt een oplader die nutteloos in het stopcontact zit 2 watt per uur. Dat is best weinig. Zeker in vergelijking met grotere apparaten, zoals de (elektrische) boiler, computer of het koffieapparaat. Maar kijk eens naar de volgende rekensom.

    Stel dat een oplader 365 dagen per jaar, 24 uur per dag (ongebruikt) in het stopcontact zit. Dan verbruikt die ongeveer 17 kWh in een jaar. Met de hoge stroomprijzen van nu (11 oktober 2022), 0,829 euro per kWh, verspilt de oplader zo’n 14 euro per jaar.

    Niet het einde van de wereld, maar wel zonde. En het is makkelijk bespaard als u de oplader direct na gebruik uit het stopcontact haalt. Wie dat onhandig of lastig vindt, kan ook een stekkerdoos met een schakelaar gebruiken. OF EEN SCHAKELKLOK INSTELLEN.”

    1. MAX Vandaag says:

      Beste dragon, bedankt voor uw reactie. SeniorWeb heeft ons laten weten dat de betreffende tekst inmiddels is aangepast.

  5. GvanR says:

    In dit artikel wordt gezegd: “Maar als u thuis zonnepanelen heeft, dan moet u alsnog een slimme meter hebben. Dat is vanaf 2023 wél verplicht, staat in het Klimaatakkoord van 2019 (PDF).”
    Ik heb het pdf bestand waarnaar wordt verwezen  geopend en naar ‘slimme meter’ gezocht. Uiteraard niet door het hele document te lezen maar m.b.v. de zoekfunctie. Het komt in de hele tekst niet voor. Graag zou ik vernemen waar deze verplichting genoemd wordt en anders rectificatie van deze onjuiste informatie.

    1. aaten says:

      Paar minuten zoeken, pagina 178 derde punt onder a.
      Voor de omvorming van salderen is het noodzakelijk dat kleinverbruikers niet langer over een “oude terugdraaimeter” (Ferrarismeter) beschikken, omdat informatie benodigd is over de hoeveelheid geproduceerde elektriciteit die wordt terug geleverd. Met ingang van 1 januari 2023 zal daarom een verplichting voor alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben. Het Rijk bereidt in overleg met de netbeheerders wetgeving op dit punt voor, waarbij ook handhaving aan bod komt.

      Dit komt in de praktijk dus op een slimme meter neer al zou dat niet perse hoeven, een meter met een dubbel telwerk en zonder connectie zou mogen maar wordt in de praktijk nauwelijks uitgeleverd.

    2. MAX Vandaag says:

      Beste GvanR en aaten,

      Het is in het Klimaatakkoord wat onalledaags geformuleerd, maar deze passage houdt inderdaad in dat een slimme meter per 01-01-2023 verplicht is als u zonnepanelen heeft.

  6. Adriaan085 says:

    Als de meter verkeerd meet, dan kloppen de gegevens in de P1 poort ook niet. Dat heeft geen toegevoegde waarde in het foutzoekproces.

    Als je wilt “ijken”, dan een bekende belasting aansluiten, bijvoorbeeld een waterkoker en zekerstellen dat deze de enige is die aangesloten is. Het vermogen van de koker eerst even vooraf precies meten

  7. Leukhe says:

    Een meter testen heeft zelden zin. Als de stroom uit balans is door veel led verlichting of appart verbruik kunnen sommige meters dat moeilijk meten. Echter een test meet niet uw situatie maar test de meter tegen een geeikte simpele weerstand.

  8. Ravaell says:

    Als je zo’n P1 meter aan de slimme meter koppelt, geeft de P1 meter toch hetzelfde aan als de slimme meter?
    De meterstanden zijn exact hetzelfde als die van de slimme meter (zodra je deze koppelt) zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

  9. Ravaell says:

    Ik heb zo’n P1 meter gekocht
    Zodra ik die koppelde aan mijn slimme meter gaf ie dezelfde stand aan als de slimme meter.
    Betekent dat dan niet dat de P1 hetzelfde meet als de slimme meter?

  10. Wallyman says:

    Goede middag
    Mijn verhaal is heel apart..
    In 2015 betrokken wij een appartement in Zeewolde met stadsverwarming van Ennatuurlijk en elektra van Greenchoice , water Vitens overgenomen van de vorige eigenaar.
    Na 2 jaar kregen wij een slimme meter fijn dacht ik nog.
    Alle jaren houd ik wekelijks de standen van alle 3 bij, elektra heeft zg. dal en piek tarief en weekend en feestdagen dal tarief.
    Het verbruik tussen dal en piek liep niet erg uiteen wat mij verwonderde, ondanks dat wij de stroomverbruikers s’nachts en in het weekend gebruikten inmiddels al 3 jaar.
    Bij toeval ontdekte ik met de kerstdagen van 2020 dat de datum van de slimme meter niet klopte, en zocht contact met Greenchoice
    u raadt het al ik moest klagen bij Liander de netbeheerder, die beweerde weer Dat Greenchoice de schuldige was.
    Na flink wat mail verkeer heeft Greenchoice ons afgescheept met € 5.75 ,
    O ja… wel werd er direct een nieuwe slimme meter geplaatst.
    Slimme meters al vele consumenten programma’s hebben er aandacht aan besteed..

  11. HuibB says:

    Voor een goede kennis ben ik al anderhalf jaar bezig met een op hol geslagen (oude) gasmeter. Verbruik plotseling 2,5x het gemiddelde van een éénpersoons flatje. En hij stookt bijna niet. De gasmeter is -na lang wachten- nagemeten en defect bevonden (volgens de monteur en ook geen rekening voor de controle gekregen). Na nog langer wachten vervangen eindelijk door Stedin vervangen voor een slimme meter. Alleen de naheffing van €2000 bij Eneco blijft staan, want Stedin meld rustig terug aan Eneco, dat de meter in orde was….. Veel correspondentie met Stedin gehad (ook vóór de vervanging) via de telefoon, WatsApp en mail, maar op de laatste 6 e-mails is niet meer gereageerd, ondanks het woord NOODKREET in het onderwerp. Ik heb het dossier klaarstaan voor KASSA en RADAR, maar misschien ook iets voor MAX om aan de bel te trekken.

  12. theoman says:

    Hallo ik vindt het ook belachelijk dat er bij deze zogenaamde slimme meters zoveel afwijkingen voorkomen ik heb nog steeds de oude draaischijfmeter nu intussen (domme meter genaamd) als ze bij mij een zogenaamde slimme meter willen plaatsen dan kan dat als zij mij een eikrapport erbij leveren dat de meter goed is anders gewoon bij de oude blijven

  13. Frank75 says:

    Goede dag.
    Ik had ook een groot probleem met mijn slimme meter.
    Ik woon alleen en kwam er achter dat ik een stroomverbruik had van 550 kwh in de maand.
    Wat heel erg veel is. Mijn hele huisnummer gekeken waar het verbruik heen kon gaan. Maar niks gevonden. Tot ik een artikel gelezen heb dat sommige apparatuur kan storen op de slimme meter. Bij mij zat de internetrouter en het camerasysteem langs de meter. (Alvoor de meter geplaatst was) dus heb ik die apparatuur uit de meterkast geplaatst. En precies na die dag is het verbruik meer als gehalveerd!
    Onvoorstelbaar maar waar. Ik verbruik sinds die tijd 213 kwh in de maand.
    Dus heb ik 3 jaar veel te veel stroom betaald. En nu aangeslagen wordt voor een mega verbruik.
    Maar nu……enexis zegt glashard dat het onmogelijk is en het in mijn huis zit. Maar ik heb nu twee maanden al een normaal verbruik.
    Weet iemand wat ik nu kan doen?
    Of is er een instantie die mij kan helpen?
    Groetjes frank.

    1. Klepstoter says:

      Rechtsbijstand bellen.

  14. Klepstoter says:

    Morgen krijg ik een slimme meter.
    Vandaag heb ik ,met mijn oude gasmeter nog actief, het verbruik gemeten om 2 liter water te verwarmen van 20 graden naar 90 graden.

    Ik verwacht dan hetzelfde verbruik wanneer ik deze meting met de nieuwe slimme gasmeter herhaal.