Slimme meter

Meldpunt: ‘Slimme’ gasmeter loopt door ondanks dichte gaskraan

In Nederland hangen tienduizenden slimme gasmeters die op hol kunnen slaan door een kapotte sensor. Bij tientallen huishoudens meet de meter een veel hoger gasverbruik dan daadwerkelijk het geval is. En de meter loopt zelfs door nadat gaskraan is dichtgedraaid.

Grootverbruiker

Marlies Hogervorst en haar gezin gebruiken jaarlijks ongeveer 1200 kubieke meter gas. Eind juli en de hele maand augustus gebeurt er iets vreemds. Alleen in die zomermaanden zou de familie ineens ruim 1400 kubieke meter gas hebben verbruikt. Dat is het verbruik dat bij een hele straat hoort. De familie besluit de meter te testen door zelf de gaskraan een aantal nachten achter elkaar dicht te draaien.

Slimme meter

Maar volgens de slimme gasmeter verbruikt de familie dan nog steeds tientallen kubieke meters gas. Dit voorval van de familie staat niet op zich. Van de betreffende serie van dit type meter zijn nog tienduizenden exemplaren in gebruik. Elles de Bruin spreekt met het Nederlands Meetinstituut over de gevoeligheid van slimme gasmeters en praat hierover in de studio door met Joyce Donat van de Consumentenbond.

Verder: nieuwe bank al na paar weken versleten

Elly en Robert Meijer zijn ontevreden over de twee tweezitsbanken die zij maart vorig jaar geleverd krijgen door het bedrijf Meubelzorg. De bekleding van rood velours ziet er al na een paar weken versleten uit. Het echtpaar wil hun geld terug, maar Meubelzorg weigert dit omdat de bankstellen op maat zijn gemaakt. MAX Ombudsman Jeanine Janssen buigt zich over deze zaak en schakelt een onafhankelijke meubeldeskundige in. In de studio reageert Marko de Boer van Meubelzorg op de bevindingen en ervaringen van de familie Meijer.

Het programma Meldpunt is te zien op vrijdag 29 april 2022 om 19.50 uur bij MAX op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (9)

    Lex van Rootselaar says:

    Is de familie Hogervorst hiermee al naar de geschillencommissie energie gestapt ? Ik zit in die commisie en zou deze zaak graag bekijken/beoordelen.

      MAX Vandaag says:

      Beste Lex van Rootselaar, bedankt voor uw reactie. U kunt onze collega’s van Meldpunt bereiken via meldpunt@omroepmax.nl

    Riny6 says:

    ik ben blij dat ik die slimme meter geweigerd heb, na de meldingen van te veel gebruik

    Hean says:

    Hallo,
    Ik vind dit nogal meevallen ,enexis heeft bij ons net een defecte slimme meter vervangen die waarschijnlijk al 10 maanden kapot was .
    De monteur die hem kwam vervangen had op mijn vraag wat nu dan ( hoe weet ik nu wat ik verbruikt heb) geen antwoord.
    Drie dagen later geeft mijn Essent verbruiksmanager app i.p.v. de normale uitroeptekens bij gasverbruik aan dat ik gemiddeld 10.000 kub per maand verbruikt heb .
    Dat zal een leuke rekening worden, en ondertussen een maand verder, een normaal verbruik van ongeveer 60 kub
    over afgelopen maand .
    De jaarafrekening komt volgende maand mei ben erg benieuwd wat ze gaan doen en of ze echt de gore lef hebben om mij een naheffing te sturen van een kleine 100.000 euro.
    Als het de belastingdienst was geweest hadden ze al 100% boete opgelegd denk ik, wat een ellende al die nieuwe technologie was maar gewoon analoog gebleven.
    Zodra de afrekening komt zal ik nog wel een bericht plaatsen hoe dat is afgelopen.
    M.v..g.
    Henk Hoogland
    M.v.g.

      cafe1900 says:

      Gaat gebeuren vrees ik, ik heb meer dan 8000 euro moeten bijbetalen, advocaat genomen, niks helpt, meter klopt altijd zegt Enexis. Ik wens je succes.

    Christiaan Boland says:

    Dit issue is al ruim 10 jaar geleden bij RADAR op TV geweest.
    Eén van de verhullende problemen is, dat de meters in UK veelal worden gebruikt voor maandelijkse afrekeneningen, waardoor direct een probleem zichtbaar wordt. In Nederland wordt normaliter niet maandelijks naar het gasverrbuik gekeken en kan het probleem dus veel langer doorsudderen.

    ’t Is wel aanleiding geweest voor L+G om in 2013 een extern onderzoek te laten doen met aanbevelingen voor verbeteringen.

    Klavier says:

    Heel herkenbaar verhaal. Onze meter ging ook op hol! Gelukkig had ik het na een dag in de gaten en kon dankzij mijn energie-monitor ook precies het tijdstip bepalen waarop het begonnen was : Het moment dat ik de dag ervoor de voeding voor een NAS onder de gasmeter had gelegd. Voeding weg…… probleem weg! Conclusie is dan dat de meter gevoelig is voor straling (magnetisch of radiogolven) en daardoor de weg kwijt is. In de registratie (film) van MAX zie ik ook hier een voeding bungelen aan een snoer in de omgeving van de L+G gasmeter. De gevoeligheid is naar mijn stellige overtuiging het ontbreken van een afdoende metalen afscherming in de meter. Houd elektronische apparatuur uit de buurt van dit type meters!!

    cafe1900 says:

    Wat ’n gelul allemaal net op tv. Ik heb 8300 euro moeten bijbetalen want de meterstand klopt altijd zegt Enexis. Dit is het verbruik voor ’n heel woonblok en zelfs medewerkers van Enexis zeggen dat het onmogelijk is om dit te gebruiken ( maar die willen niet met naam worden vermeld want ze zijn bang voor ontslag ), ik heb zelfs ’n advocaat genomen. Niets aan te doen, de meterstand klopt altijd volgens Enexis dus betalen. SCHANDALIG.

      Hean says:

      De monteur van enexis heeft me een bewijs van defecte meter gegeven, dus ben benieuwd hoe ze dan vol kunnen houden dat de meter altijd klopt. Zeker voor een rechter.
      M.v.g Henk