Dit zegt winderigheid over uw gezondheid

Iedereen laat weleens een windje, het hoort bij een gezonde werking van het spijsverteringssysteem. Mensen laten gemiddeld 14 tot 22 winden per dag, de meeste daarvan zijn zo goed als geurloos. Maar soms hangt er niet zo’n fris geurtje aan de lucht die uit uw darmkanaal ontsnapt. Waar wordt die geur door veroorzaakt?

Scheten zijn meestal gezond

Dat scheten soms een enigszins rottende geur hebben hoeft niets te betekenen. Af en toe een wind laten hoort namelijk bij een gezonde werking van het spijsverteringsstelsel en bepaalde voedingsstoffen kunnen ervoor zorgen dat uw winden viezer ruiken. Maar in sommige gevallen kunnen stinkende winden ook wijzen op een onderliggend gezondheidsprobleem.

Medicijnen en intolerantie

Het gebruik van medicijnen, zoals bepaalde pijnstillers, maagzuurremmers, diarreeremmers, multivitaminen, vezelsupplementen en chemotherapie kunnen een nare geur aan uw winden geven. Maakt u geen gebruik van dit soort medicijnen, maar heeft u toch last van veel vieze winden? Dit kan ook een teken zijn dat u niet goed tegen bepaalde voedingsstoffen kunt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld lactose-intolerantie.

Voedingsmiddelen

Een onschuldigere oorzaak van stinkende scheten zijn bepaalde voedingsmiddelen. Wij zetten de producten die het vaakst voor stank zorgen voor u op een rij.

Zwavelrijke producten

Voedingsmiddelen zoals vlees en eieren bevatten veel zwavel en produceren daardoor een vies geurtje in de darmen. Deze geur wordt veroorzaakt doordat zwavelrijke producten tijdens de spijsvertering worden afgebroken tot sulfiden. Dat is een stinkend stofje dat ook voorkomt in knoflook, gedroogde vruchten en sommige wijnen.

Koolhydraten

Sommige koolhydraten worden lastig opgenomen in de dunne darm en komen vervolgens onverteerd in de dikke darm terecht. De koolhydraten worden in de dikke darm alsnog verteerd door darmbacteriën. Daarbij komen extra gassen vrij die voor een vies geurtje kunnen zorgen. Er zijn heel veel koolhydraten die voor deze verschijnselen kunnen zorgen, dat worden ‘FODMAPs’ genoemd. Sommige mensen zijn hier gevoeliger voor dan anderen en ook niet iedereen is gevoelig voor dezelfde voedingsmiddelen. Bekende ‘FODMAPs’ zijn ui, paprika, graansoorten, bonen en abrikozen.

(Te) veel vezels

Vezels zijn over het algemeen goed voor uw spijsvertering, maar teveel vezels kunnen zorgen voor stinkende winden. Dit komt doordat het darmstelsel moet wennen wanneer uw vezelinname verandert. Ook wanneer u normaal gesproken weinig vezels eet en opeens meer binnenkrijgt, kunt u extra veel last krijgen van stinkende darmgassen. Het duurt vaak een paar weken voordat uw darmstelsel zich heeft aangepast. Daarom is het, wanneer u te weinig vezels binnenkrijgt, slim om de vezelinname geleidelijk op te schroeven naar de aanbevolen hoeveelheid. Wat het darmstelsel ook kan helpen is het drinken van veel water.

Lees ook: de gezonde eigenschappen van vezels en hoe u er voldoende van binnen krijgt.
Het FODMAP-beperkt dieet.

(Voedingscentrum, Maag Lever Darm stichting, Margriet)

Geef een reactie

Reacties (5)

  1. Brandal says:

    Beste mensen, met belangstelling uw artikel over ‘winderigheid’ gelezen. Mijn probleem is dat ik ‘s-ochtends meteen na het opstaan enorm en langdurig aaneensluitend aan het (reukloos) tetteren ben. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
    Bij voorbaat dank voor uw reactie, vriendelijke groet, prettige dag,

    Henk Dekker.

    1. SonjaH says:

      Dat kan helaas van alles zijn. Kijk eens op http://www.pdsb.nl/faq bij het item ‘Wat helpt bij gasvorming en winderigheid?’ Het wil trouwens niet zeggen dat je Prikkelbare Darm Syndroom hebt hoor, om die diagnose te krijgen je bijvoorbeeld ook een afwijkend ontlastingspatroon hebben. Maar de tips kunnen jou mogelijk ook helpen.

  2. Guillaume says:

    Dat moet de startmotor zijn ;))

  3. SonjaH says:

    Hierboven mist een essentieel stukje informatie als het gaat om het fodmap-dieet: dit tijdelijke eliminatiedieet is alleen voor mensen die een diagnose Prikkelbare Darm Syndroom hebben gekregen. Meer info: http://www.pdsb.nl/ovz-fodmap-dieet. (Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van PDS en al 10 jaar beursmedewerker en social media beheerder bij de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging).

    De meest bekende fodmap is trouwens een lactose-intolerantie. 😉

    1. SonjaH says:

      Ik zag later pas dat er onderaan het artikel wel een link staat naar goede informatie over het fodmap-dieet, dus dat is helemaal prima. 👍🏻