kleuren

Dit doet kleur met uw gemoedstoestand

Bent u bang voor water? Dan zou het kunnen dat u een hekel heeft aan de kleur blauw. Wordt u blij van een zonnige dag, dan is uw favoriete kleur misschien wel geel. Het is niet zo gek dat u deze associaties heeft, want kleur heeft invloed op hoe wij ons voelen.

Interpretatie

Rond Pasen zien we overal de kleur geel verschijnen, op Valentijnsdag staat de kleur rood centraal en tijdens het WK kleurt ons hele land oranje. We associëren kleuren met gebeurtenissen, gevoelens en herinneringen. Onze associaties met kleuren zijn cultureel aangeleerd, maar kunnen ook onbewust ontstaan.
De waarde die we hechten aan kleur en de emotie die daarbij hoort, is per persoon verschillend. Zo wordt rood niet alleen gelinkt aan liefde, warmte en kracht, maar wordt het ook geassocieerd met woede en urgentie. Sommigen geeft het energie, maar bij anderen kan het zorgen voor onrust. Het is maar net welke emoties aan de kleur gekoppeld worden.

Effecten van kleur

Naast dat kleur effect heeft op onze emoties, kan het ook gebruikt worden om de gemoedstoestand of sfeer te beïnvloeden. Zo blijkt dat blauw licht in klaslokalen de concentratie verhoogt. Een wat warmere kleur, bijvoorbeeld rood, zorgt voor rust en betere samenwerking. Dit blijkt uit onderzoek van licht psycholoog Yvonne de Kort.

De kleur oranje is op haar beurt een echte humeurverbeteraar. Ook stimuleert het de mentale activiteit, wat goed helpt tijdens het werken of lezen. Roze kan een gevoel van rust creëren. Daarom gebruiken sommige gevangenissen het op de muren om de gevangen in toom te houden. Grijs, daarentegen, kan angst en depressieve gevoelens opwekken.
Krijgt u hele andere gevoelens bij de bovengenoemde kleuren? Dat kan, want zoals gezegd heeft iedereen een eigen associatie met kleur.

kleuren slaapkamer
Lees ook: Dit zijn de meest en minst geschikte kleuren voor in de slaapkamer

Kleur beïnvloedt ons koopgedrag

Veel merken maken dankbaar gebruik van de invloed van kleur op onze emoties. Het gebruik van de juiste kleur op het juiste moment creëert namelijk een bepaalde associatie bij klanten. Kleur verhoogt de merkherkenning en daarbij hebben visuele factoren veel invloed bij het doen van een aankoop. Het gaat allemaal om de eerste indruk.

Zo gebruiken veel merken de kleuren geel en blauw. Bauw staat namelijk voor helderheid, formaliteit en betrouwbaarheid. Geel wordt geassocieerd met de zon en zorgt voor nieuwe energie. Dit komt omdat ons lichaam door de kleur geel het stofje serotonine aanmaakt, dat ook wel het gelukshormoon wordt genoemd. Door serotonine voelt u zich automatisch blijer. Zo komt er bij het zien van elke kleur een hormoon vrij die de gemoedstoestand kan beïnvloeden. Rood zorgt bijvoorbeeld voor de aanmaak van adrenaline.

Merken met een duurzaam imago gebruiken het liefst de kleur groen. Deze kleur wordt geassocieerd met de natuur, rust en ruimte. Groen zorgt voor het contact maken met de buitenwereld, kan stress verlichten en heeft een kalmerend effect.

(Bronnen: BMC Medical Research Methodology, Gezonderleven, Linda, het klokhuis, colornavigator, Linku, inspirerendleven.nl,Twee paden van licht in het brein)

Geef een reactie