De bepalende invloed van geuren

Geuren bepalen tot op zekere hoogte de gemoedstoestand van mensen. Vanwege dat feit wordt door verschillende branches al ‘geurmarketing’ ingezet en ook op de werkvloer kan het ervoor zorgen dat bijvoorbeeld spanningen verminderen en de effectiviteit verhoogd wordt.

Geurmarketing

In Japan wordt het inzetten van geuren op kantoor al lange tijd toegepast, in de Westerse wereld is het nog niet gebruikelijk, maar er wordt al wel onderzoek naar gedaan. Geurmarketing is in branches als de retail en het hotelwezen al wel heel gebruikelijk. Met tropische geuren worden klanten verleid tot een verre reis en supermarkten verkopen meer verse waar, als de geuren tijdens het bereiden ervan het winkelend publiek te gemoed komen. Maar ook huizenverkopers zijn bekend met een geurtruc. Wie kent niet de truc met de versgebakken appeltaart?

Gezondheidszorg

In de gezondheidszorg ervaren patiënten vaak stress vanwege de behandelingen. Geurdeskundige Claudia de Vos zegt daarover tegen Intermediair: “Er zijn geuren die spanningen wegnemen of verminderen. Dat is nuttig in bijvoorbeeld de wachtkamer van de tandarts, maar kan ook heel handig zijn tijdens een spannende vergadering.”

Op de werkvloer

Recent onderzoek van de Universiteit Leiden laat zien dat lavendel het vertrouwen in andere mensen vergroot. Ander onderzoek laat zien dat de geur van kaneel bevorderlijk is bij het uitvoeren van bepaalde cognitieve geheugenoefeningen. En volgens Japans onderzoek maken typisten 54 procent minder fouten door de geur van citroen.

5 effecten van geuren op kantoor:

  • Lavendel: vergroot het vertrouwen in andere mensen, rustgevend
  • Pepermunt: versterkt het geheugen
  • Citroen: oppeppende werking, opgeruimd gevoel, betere focus
  • Rozemarijn: positieve effecten op het geheugen en cognitie
  • Jasmijn: betere focus, beter concentratievermogen

Positieve of negatieve associatie

Het is echter de vraag of iedereen op de werkvloer staat te springen om de toevoeging van geuren. Niet iedereen kan geuren even goed verdragen (of wordt er zelfs ziek van), maar geuren hebben daarnaast niet altijd dezelfde uitwerking op iedereen. Zo kan lavendel de één doen terugdenken aan een mooie vakantie-ervaring in de Provence, terwijl een ander juist een negatieve associatie bij de geur heeft, vanwege een vervelende herinnering.

De geur van de liefde

Wetenschappers van het Amerikaanse MIT hebben ontdekt dat vrouwen minder stress ervaren als ze de geur van hun geliefde ruiken. Zij zijn op dit idee gekomen door eerder onderzoek dat heeft aangetoond dat 80 procent van de vrouwen graag aan een gedragen kledingstuk van hun man ruikt. Zij voelen zich veilig en fijn door de geur. Voor het onderzoek zijn 96 heterostellen onderzocht, waarbij de mannen 24 uur lang een shirt gedragen hebben. In die tijd hebben zij geen deodorant of aftershave gebruikt en niet gerookt. De vrouwen zijn vervolgens onderverdeeld in 3 groepen. Er is voor gekozen om de vrouwen de geurtest te laten doen, omdat is gebleken dat vrouwen beter ruiken dan mannen.

Cortisol

Eén groep vrouwen heeft geroken aan het shirt van hun man, één groep heeft het shirt van een vreemde man gekregen en de laatste groep een ongedragen shirt. Vervolgens hebben de vrouwen een lastige wiskundeopdracht voorgelegd gekregen of hebben zij een sollicitatiegesprek moeten voeren. Bij de vrouwen met het kledingstuk van hun partner zijn lagere waarden van het stresshormoon cortisol waargenomen en zij hebben aangegeven relaxter te zijn. Opmerkelijk genoeg is daarnaast gebleken dat ruiken aan een shirt met de geur van een onbekende man de stress juist doet toenemen. Het vermoeden is dat de geur van de geliefde een kalmerend effect heeft, omdat de vrouwen voelen dat ze gesteund worden.

Verder onderzoek

Of mannen hetzelfde effect ervaren als zij de geur van hun vrouw ruiken, wordt op dit moment onderzocht door MIT. Ook willen de onderzoekers nagaan of de geur van moeders en kinderen een rustgevend effect heeft. En of het invloed heeft hoe goed een relatie is.

(Bron: Intermediair, Trouw)

Geef een reactie