Vragen over digitaal communiceren met de overheid? U kunt nu ook terecht bij de bibliotheek

De digitalisering van de overheid is niet voor iedereen een uitkomst. Ruim 4 miljoen Nederlanders vinden het lastig om via het internet boetes of rekeningen te betalen, toeslagen aan te vragen of belastingaangiften te doen. Om deze mensen te helpen opent de overheid vanaf 1 juli 2019 in verschillende bibliotheken loketten waar zij terecht kunnen voor mondeling advies. Naast deze loketten, zijn er ook nog ander informatiepunten waar mensen met digitale overheidsvragen kunnen aankloppen.

Hulp in de bibliotheek

In totaal moeten er in 2019 in 15 bibliotheken dit soort loketten komen. De eerste wordt geopend in Venlo en later vandaag zullen ze ook in Rotterdam, Dordrecht, Breda en Groningen worden geopend. Iedereen die dit wil, kan hier kosteloos hulp krijgen bij allerlei overheidsgerelateerde zaken die geregeld moeten worden via het internet. Het is de bedoeling dat er de komende 2 jaar zeker nog 120 van dit soort loketten bij komen, zodat mensen door heel Nederland de hulp kunnen krijgen die zij nodig hebben.

Hulp vanuit andere initiatieven en organisaties

Dit project is het een initiatief van de Manifestgroep en de Koninklijke Bibliotheek Den Haag. Naast deze nieuwe loketten van de overheid, zijn er ook andere plekken waar u terecht kunt voor advies op het gebied van digitale communicatie met de overheid. Zo heeft de Belastingdienst door heel Nederland servicepunten waar mensen die niet zo goed zijn met de computer informatie kunnen krijgen over alles wat onder de Belastingdienst valt. Op de website van de  organisatie kunt u controleren of er ook zo’n servicepunt bij u in de buurt is.

Daarnaast kunnen leden van vakbond FNV met hun vragen over werk en inkomen terecht bij zogenoemde service- en nazorgpunten. Deze worden bemand door opgeleide vrijwilligers die onder meer kunnen helpen bij  belastingvragen. In totaal zijn er 600 van dit soort punten door heel Nederland.

Ook ouderenorganisaties kunnen hulp bieden bij dit soort vragen. KBO-PCOB biedt haar leden bijvoorbeeld hulp bij belastingaangiftes en andere financiële zaken. Ook andere ouderenorganisaties, zoals KNVG, NOOM, NVOG en FASv kunt u benaderen met vragen over toeslagen. U kunt hen een e-mail sturen of bellen en zij zullen u dan proberen zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Daarnaast bieden veel gemeenten ook hulp bij het oplossen van financiële vraagstukken. Deze hulp gaat meestal uit van een welzijnsorganisatie. Wilt u weten of uw gemeente ook dergelijke hulp aanbiedt? Dan kun u het best telefonisch contact opnemen. Weet wel dat het gebruik maken van deze gemeentelijke diensten geld kan kosten

Lees ook: Toeslagen niet voor alle rechthebbende even toegankelijk

(Bron: archief, Rijksoverheid, FNV, KBO-PCOB)

Geef een reactie