Regeringsvliegtuig brengt 3,7 miljoen euro op

Het regeringstoestel is voor 3,7 miljoen euro verkocht aan de Australische luchtvaartmaatschappij Alliance Airlines. Dat maakt het ministerie van Infrastructuur en Milieu bekend op dinsdag 11 april 2017.

Verkoopprijs bekend

Tot 11 april 2017 hield minister Schultz het bedrag geheim op verzoek van Alliance Airlines. De Tweede Kamer heeft echter aangedrongen op het openbaar maken van het bedrag. Daar heeft de koper uiteindelijk mee ingestemd. De Australische luchtvaartmaatschappij gaat het toestel waarschijnlijk gebruiken als vip-vliegtuig.

De Fokker PH-KBX

Het kabinet is in 2015 al begonnen met plannen om een nieuw regeringsvliegtuig te kopen. Overigens gebruiken zowel de regering als het Koninklijk Huis het vliegtuig. Het toestel kan geen overzeese vluchten maken zonder tussenlanding. Daarnaast is het vliegtuig verouderd. De oranje-witte Fokker 70 PH-KBX is ruim 20 jaar geleden aangeschaft voor 75 miljoen gulden. De naam verwijst naar Nederland (PH) en naar koningin Beatrix (KBX).

Nieuwe regeringsvliegtuig

Ter vervanging van de Fokker is een Boeing 737 Business Jet aangeschaft voor 92,7 miljoen euro. Als daar de verkoopprijs voor de PH-KBK wordt afgetrokken, kost het de staat zo’n 89 miljoen euro. Het bedrag valt dus binnen het budget van 50 tot 90 miljoen euro. Net als in het oude toestel kunnen er 24 personen in het nieuwe vliegtuig. Maar de Boeing kan wel zonder tussenstops overzeese gebieden bereiken. Koning Willem-Alexander geeft zijn naam niet aan het nieuwe toestel. Dat krijgt de naam ‘PH-GOV’ die verwijst naar Nederland (PH) en de regering (GOV).

Naar verwachting wordt de Boeing PH-GOV begin 2019 opgeleverd.

(Bron: ANP, NOS)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Leuk, om al die bedragen te lezen. Maar wat hebben we daaraan, als niet alle bedragen en mogelijkheden vermeld worden. Ik vind het wel toevallig dat het nieuwe vliegtuig ..,7 kost en de verkoop van het oude ..,7 opbrengt. Zo houd je een mooi rond bedrag over. … Nergens lees ik dat een vergelijkbaar toestel van het Europese Airbus bijna 1/3 minder zou hebben gekost, als deze Amerikaanse Boeing. Het schijnt niet belangrijk te zijn om de Europese werkgelegenheid te steunen. Dat je beter, bijna 1/3 meer uitgeeft aan een Amerikaans bedrijf, om het vliegtuig te mogen leveren.