valse e-mails

Pas op voor valse e-mails van uw bank of creditcardmaatschappij

De Fraudehelpdesk verzamelt meldingen over valse e-mails die internetcriminelen rondsturen. De laatste tijd komen er opvallend veel meldingen over nepmails van de Rabobank, ING en creditcarduitgever ICS binnen.

Phishing

Iedereen die te maken krijgt met fraude of vermoedelijke oplichting kan hier melding van maken bij de Fraudehelpdesk. Omdat anno 2020 bijna iedereen online is, gebeurt veel van deze oplichting vooral via het wereldwijde web. Een bekende vorm van internetoplichting is phishing, waarbij internetcriminelen via frauduleuze e-mails persoonsgegevens proberen te achterhalen.

Net echt

Voorbeelden van dit soort mails zijn de exemplaren die nu zogenaamd namens  ING, Rabobank of ICS worden gestuurd. Deze mails zijn maar moeilijk van echt te onderscheiden. De vormgeving van de bedrijven staat erboven, de mails zijn opgesteld in keurig Nederlands en het e-mailadres van de afzender wekt ook niet direct argwaan op. Op de website van de Fraudehelpdesk kunt u voorbeelden van de genoemde e-mails zien.

7 punten

In het verleden zien dit soort mails er vaak een stuk minder professioneel uit, waardoor zij nog redelijk goed te herkennen zijn als oplichtingsmails, maar inmiddels is dat dus anders. Toch zijn er nog wel manieren om te achterhalen of een e-mail echt of nep is. De Fraudehelpdesk hanteert 7 stappen om dit te achterhalen:

  1. Heeft de mail een persoonlijke aanhef?
  2. Is de mail opgesteld in foutloos Nederlands?
  3. Bent u klant bij het genoemde bedrijf?
  4. Is de e-mail verstuurd vanuit het bedrijf zelf? Dus bijvoorbeeld klantenservice@ing.nl?
  5. Is de toon van de mail vriendelijke en krijgt u voldoende tijd om te reageren?
  6. Verwijst de link in de mail naar een betrouwbare website? U kunt dit controleren door over de link te scrollen maar er niet op te klikken. U ziet dan het adres van de webpagina die achter de link ligt.
  7. Wekt de e-mail argwaan op?

Contact opnemen

Als het antwoord op 1 van deze vragen ‘nee’ is, dan is het verstandig om contact op te nemen met het bedrijf waarvan de mail (zogenaamd) afkomstig is. Zij kunnen u vertellen of zij de mail daadwerkelijk hebben gestuurd. Is de mail die u heeft ontvangen afkomstig van een bank? Weet dan dat banken nooit mails sturen over persoonlijke bankzaken. Zij sturen enkel nieuwsbrieven over meer algemene zaken of diensten die de bank aanbiedt.

Als de mail die u heeft ontvangen inderdaad phishing blijkt, dan kunt u dit melden bij de Fraudehelpdesk. Meld dit ook altijd bij het bedrijf waarvan de mail afkomstig lijkt

Ook op papier

Naast deze phishing mails, versturen criminelen momenteel ook ‘echte’ brieven naar potentiële slachtoffers. In juli 2020 komen de eerste berichten binnen over niet van echt te onderscheiden nepbrieven van de ING. In deze brief wordt de geadresseerde bij de volledige naam genoemd, wat natuurlijk legitimiteit uitstraalt. Ook wordt er verwezen nar de echte klantenservice van de bank en klopt de vormgeving van de bank. In de brief staat dat mensen hun oude bankpas doorgeknipt moeten toesturen omdat er zoveel internetcriminelen actief zijn en de bank daarom een nieuwe, veiligere pas zal toesturen. Dit is natuurlijk niet waar.

Ook staat er in de brief dat de persoon in kwestie altijd verzekerd is tegen fraude, mocht er iets met de opgestuurde pas gebeuren. De oplettende lezer zal hieraan zien dat de brief frauduleus is, want de ING vergoedt fraude helemaal niet altijd. Eerder in 2020 worden er ook al dergelijke brieven verstuurd uit naam van de Rabobank.

WhatsApp-fraude

Naast oplichting via papier en e-mail, worden ook steeds meer mensen opgelicht op berichtenapp WhatsApp. De meest voorkomende vorm is dat een internetcrimineel zich voordoet als een kennis, vriend of familielid van degene die hij of zij wil oplichten. Er wordt een bericht gestuurd met daarin de mededeling dat dit een nieuw nummer is en dat hij of zij geld nodig heeft.

Omdat iedereen graag een naaste wil helpen, zijn veel mensen geneigd geld over te maken. Toch is het verstandig om altijd 2 keer na te denken voordat u dit doet. Vraag bijvoorbeeld of diegene u wilt bellen, wat zij vaak niet willen of bel zelf. Als dit niet werkt, kunt u vragen of de vermoedelijke crimineel een gesproken bericht wil inspreken. Ook kunt u contact opnemen met degene waarvoor de crimineel zich uitgeeft. U kunt ook enkele strikvragen stellen en tijd proberen te rekken.

Spoofing

Ook spoofing is een vorm van oplichting die aan populariteit wint. Hierbij wordt u gebeld door uw bank of krijgt u een sms met daarin de mededeling dat u geadviseerd wordt om geld veilig te stellen. Ga hier nooit op in. Hang op zodra u gebeld wordt door uw bank met deze mededeling en antwoord niet op sms’jes. Maak hier vervolgens melding van bij uw bank en de Fraudehelpdesk.

(Bron: MAX Meldpunt, Fraudehelpdesk, archief)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Cybercrimeinfo says:

    Meer info over:
    Phishing: cybercrimeinfo.nl/intro/phishing
    Smishing: cybercrimeinfo.nl/intro/smishing
    WhatsApp fraude: cybercrimeinfo.nl/intro/betaalapp-fraude-whatsapp-fraude
    Spoofing: cybercrimeinfo.nl/alle-vormen/spoofing

    Wat is Cybercrime: cybercrimeinfo.nl/intro
    Andere Cybercrime vormen en tips: cybercrimeinfo.nl/alle-vormen

    “Samen bewust, samen bekwaam”

    TMHtje says:

    InfoNu: Spoofing: geraffineerde oplichting via identiteitsfraude: infonu.nl/200282