Minder foute overboekingen na invoering naamcheck

Een IBAN-rekeningnummer niet goed invullen en dus per ongeluk een bedrag overmaken naar de verkeerde behoort tot de verleden tijd voor klanten van de Rabobank. De naamcheck die eind 2017 is ingevoerd blijkt een succes. Want het aantal verkeerde overboekingen is in het eerste half jaar naar de invoering van de naamcheck gehalveerd. 

Controlemiddel

Rabobank is september 2017 de eerste bank die de naamcheck invoert. De Nederlandsche banken zien tot de invoering van de naamcheck maandelijks ruim 1.300 overboekingen verkeerd gaan. Om dit tegen te gaan wordt de naamcheck ontwikkeld. De check is een controlemiddel die een waarschuwing geeft als er een verkeerde naam of nummer wordt ingevoerd bij de online-overboeking.

Waarschuwing

Sinds de invoering van de naamcheck zijn 350 miljoen transacties gecontroleerd. Verkeerde overboekingen behoren nog niet tot het verleden, want sommige klanten negeren de waarschuwing of selecteren de verkeerde persoon of instantie uit het adresboek. Bij het invullen van een online-overboeking krijgt een klant een melding te zien als de naam en het rekeningnummer niet overeenkomen. Men kan dan kiezen om de transactie te annuleren, maar ook om het geld toch over te maken.

De rest volgt

Andere banken willen de naamcheck ook overnemen. De eerste die volgt is de Volksbank (SNS, ASN en Regiobank). Zij voeren de naamcheck per woensdag 23 mei 2018 in voor de mobielbankieren-app. Later wordt het ook ingevoerd bij internetbankieren. ING voert de naamcheck in de loop van komende week door bij het internetbankieren en voorziet in de zomer van 2018 aanpassing door bij de app. ABN Amro hoopt deze zomer de naamcheck door te voeren.

(Bron: NOS/ANP)

Geef een reactie