politie

Helft aangiftes niet behandeld door politie

De politie neemt ruim de helft van alle aangiftes niet in behandeling omdat er te weinig onderzoeksindicatie voor is. Vooral meldingen die via het internet worden gedaan, belanden in de prullenbak.

Niet in behandeling

In 2016 zijn er in totaal 930.000 aangiftes geregistreerd, waarvan 510.000 niet zijn behandeld door de politie. Met name registraties van fietsendiefstal, vernieling en internetoplichting worden na interne screening niet verder opgepakt. “Een deuk in je auto, een gestolen fiets of autoradio. Als er geen sporen zijn die naar een dader wijzen, kunnen wij er niets mee. We moeten onze energie in zaken steken die we wél kunnen oplossen”, aldus woordvoerder Marten Schwandt van de Nationale Politie tegen het Algemeen Dagblad. Jan Struijs, voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB) noemt het niet behandelen van aangiftes in diezelfde krant “verschrikkelijk voor slachtoffers”. Ook zegt hij dat het schade toebrengt aan de geloofwaardigheid van de politie.

Personeelstekort

Naast het niet behandelen van aangiften, doet het vroegtijdig afbreken van onderzoeken ook weinig goeds voor de geloofwaardigheid van de politie. Dit gebeurt omdat de nationale politie gewoonweg niet gewoon mankracht heeft om alle zaken tot een goed einde te brengen. Zo is zowel in de dorpen als in de grote steden het geval. Door dit personeelstekort blijven bijvoorbeeld inbraakzaken onopgelost.

Aangiftebereidheid

Vanuit de politiek is geschrokken gereageerd op de feiten. PvdA-Kamerlid Attje Kuiken noemt de situatie zorgelijk. Volgens haar worden er niet alleen kleine, maar ook grote misdrijven steeds vaker niet in behandeling genomen.

SP-Kamerlid Ronald van Raak is bang dat de aangiftebereidheid van de Nederlanders daalt door dit  (noodgedwongen) beleid van de politie. Dat hij hier wellicht gelijk in heeft, blijkt wel uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze geven aan dat de aangiftebereidheid ieder jaar weer een beetje daalt.

(Bron: ANP, Algemeen Dagblad, CBS)

Geef een antwoord

Reacties (2)

  1. Hanneman says:

    Wauw! Stel je voor. Als thuiszorgmedewerker kan ik zegmaar tien huishoudens per week “aan”. Als mijn leidinggevende er ineens honderd bij zou leveren zit ik met een probleem. Zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Gewoon maar zo goed mogelijk die tien die ik oorspronkelijk had. En dan maar hopen dat men het vertrouwen in mij niet verliest. Zoiets moet het voor de politie ook zijn. Oorspronkelijk al een bezuinigingspost voor vele kabinetten en mijn inschatting is dat de afgelopen twee van het opdoeken van bureau’s en inkrimping van het wagenpark en zo meer nog eens éxtra werk hebben gemaakt. Met nu aan het hoofd de demissionaire heer Blok. U weet wel, die meneer die in zijn hoedanigheid als minister van volkshuisvesting riep dat het met de te hoge huren best meevalt en dat er helemaal geen tekorten aan sociale woningen zijn. Hij bedacht ook de verhuurdersheffing die de gemiddelde woningbouwvereniging financieel de das omdoet. Niks nieuwbouw! Hij zal waarschijnlijk, net als zijn collega op defensie eerst alle verantwoordelijkheid en de noodkreten ontkennen. Dan zal hij in een volgende fase op grond van ZIJN argumenten stellen dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om de problemen op te lossen. Zoiets als wat Dekker doet in het onderwijs. Vervolgens zal de werkelijke oplossing moeten worden bewerkstelligd door het volgende kabinet. Wat dat voor kabinet wordt weten we al. Ik zie het ledigen van alle noden in de samenleving als geheel, dus ook zeker bij de politie niet gebeuren. Door de vele bezuinigingen en ontwikkelingen in het kale politieapparaat, de zeer waarschijnlijk magere training en opleiding zal er aan de kwaliteit ervan een heleboel schorten. Mijn geloof in “dé politieman en vrouw” is nog helemaal intact. Mijn geloof in de mogelijkheden voor Nederland om weer een veilig en sociaal land te worden, een democratische, rechtvaardige samenleving is door Rutte en de zijnen volkomen verdwenen. Wég!!!

  2. oosterwijck says:

    Het wordt hoogtijd, dat er een (Nationale) ombudsman voor consumentenbedrog komt.

    Op dit moment zijn consumenten vogelvrij en malafide bedrijven hakken daar lustig op in, zonder consequenties voor hen. Graag zou ik zien, dat U (omroep Max, en ook alle Max leden) zich, met mij, inzetten voor een deugdelijke bescherming van consumenten.

    Ik werd de afgelopen maanden geconfronteerd met de oplichting door een Telecombedrijf, Tele2, en deze oplichting heeft een gigantisch systeem blootgelegd van georganiseerde misdaad. Er wordt naar hartenlust geadverteerd met Internet/telefoon contracten, door diverse Telecombedrijven, met als enig doel, bankrekeningen leeghalen van argeloze consumenten. Service komt niet in hen op. En vreemd genoeg, Telecombedrijven zijn niet, of zéér slecht bereikbaar, voor klachten. (Telecom = telefoon communicatie). Ik heb op internet duizenden reacties van gedupeerden gezien, ik heb gesproken met gezinnen/families, waar een conflict, vaak zelfs twee conflicten en soms ook drie conflicten spelen, over een niet geleverd product, te hoge rekeningen en dubbele rekeningen. Consumenten veranderen van leverancier, om van een probleem verlost te worden, en worden nóg een keer beetgenomen, door een volgende leverancier. Het excuus is altijd, een misverstand, dat maar niet opgelost kan worden. Daarbij valt op dat er géén voorbeelden zijn van consumenten die te lage rekeningen of géén rekeningen kregen. Er is géén familie, in Nederland, waar géén negatieve ervaring speelt met een Telecombedrijf. Er zijn gevallen bekend, van sociaal zwakke individuen, die in financiële problemen gekomen zijn, door frauduleuze Telecombedrijven.

    ACM voelt zich niet geroepen om in te grijpen.
    E-crime team van de politie voelt zich niet geroepen om in te grijpen.

    Aan de voorzijde worden consumenten gelokt met loze reclamekreten, En elke klager krijgt te horen: “Begin maar een civiele procedure”. Wetende dat het merendeel van de bevolking, géén kostbare en tijdrovende civiele procedure begint, voor een schadebedrag van om en nabij de €300. Het is een doorlopend bedrogsysteem, van klanten lokken, vervolgens bedriegen en aan de achterzijde kan elke bedrogen klant, individueel naar de rechter. Geen enkele controlerende instantie, die vragen stelt. … En zo kunnen Telecombedrijven miljarden per jaar, stelen van duizenden argeloze consumenten, die verslaafd zijn aan internet/telefoon. Zonder dat de overheid, ook maar één poot uitsteekt, om ingezetenen van dit land te beschermen. Politici laten hun kiezers helemaal in de steek, als het op consumentenbescherming aankomt. Mijn in ziens is het best mogelijk, dat zowel de politie als het ACM, opdracht gekregen, om niet in te grijpen. Ik kan me anders niet voorstellen, dat deze twee instanties, een oplichtingspraktijk zolang en zoveel hun gang laten gaan.