Is het goed om af en toe lijnzaad te eten?

Met de komst van superfoods, zijn tal van nieuwe noten en zaden op het menu gekomen. Maar ook een aantal oude zijn (her)ontdekt. Neem bijvoorbeeld lijnzaad. Maar waar is dit zaadje goed voor? En zijn er ook kanttekeningen?

Vlas

Lijnzaad is het zaadje van vlas, een plantje uit de vlasfamilie. De plant produceert verschillende soorten zaden. Zaden waar linnen van wordt gemaakt en de bruine lijnzaadjes waar onder andere lijnzaadolie van wordt geproduceerd. De zaadjes hebben een bittere, nootachtige smaak en zijn te krijgen in hele – gebroken of gemalen zaadjes.

Boordevol vezels

De gezondheidsvoordelen zitten hem in een zeer handig kenmerk van lijnzaad, het kan zich namelijk volzuigen met vocht doordat hij boordevol vezels zit. Tot wel het viervoudige van het eigen gewicht. Hierdoor bevordert het de darmwerking. Want onze darmen zijn dol op die extra vezels. Ze hebben daarnaast ook een reinigende werking voor de darmen en geven een ‘vol’ gevoel. De vezels zorgen er ook voor dat suikers minder snel worden opgenomen in het bloed en dat zorgt weer voor minder bloedsuikerpieken en -dalen.

Vol vitaminen en mineralen

Naast vezelrijk is het zaad rijk aan alfa-linoleenzuur, dat is een omega-3 vetzuur die bijvoorbeeld ook in andere noten, vette vis en avocado zitten. Deze vetzuren kunnen we niet zelf aanmaken en zijn goed voor ons hart en onze bloedvaten. Ook vitamine B1 en B2, kalium, zink, calcium en magnesium komen erin voor. Het is ook een bron van antioxidanten. En die zijn niet onbelangrijk, want die beschermen onze cellen en weefsels tegen ongewenste indringers!

Heel, gebroken, fijn of olie

Aangezien lijnzaad er in vele vormen is, is het goed om te weten welke u het beste kunt nemen en hoeveel. Want u kunt het niet onbeperkt eten. Wie de zaadjes door bijvoorbeeld de yoghurt of (havermout)pap doet, kan het beste de gebroken lijnzaad gebruiken. De hele zaad gaat namelijk onverrichter zaken het lichaam weer. Er bestaat ook nog een fijngemalen variant en olie. De olie kunt u gemakkelijk toevoegen aan een smoothie of verwerken in een dressing over een salade. Bewaren kunt u de olie en zaadjes op een droge koele plaats.

Overdaad schaadt

Zoals gezegd kunt u lijnzaad niet onbeperkt eten. Het bevat namelijk cyanogenen. Bij een te hoge dosis kan ons lichaam dit omzetten in het giftige cyanide. Dat kan vervolgens ademhalingsproblemen veroorzaken of zelfs een hartstilstand. U hoeft bij het gebruik van lijnzaadolie overigens niet bang te zijn dat u ook cyanide binnenkrijgt. Dit is bij de persing achter gebleven in de pulp.

Advies Voedingscentrum

Bij het Voedingscentrum hebben we navraag gedaan hoeveel en hoe lang u precies lijnzaad kunt gebruiken. Daar is moeilijk een concreet antwoord op te geven, omdat er een variatie is in de hoeveelheid cyanogene glycosiden die aanwezig kan zijn in lijnzaad. Daarnaast hangt het ook af van de hoeveelheid die u neemt. Gebruik u 10 gram of 45 gram? Het Voedingscentrum adviseert daarom om in elk geval niet meer dan 15 gram gebroken lijnzaad te gebruiken per keer. Dat is ongeveer 1 tot 2 eetlepels Neem het ook niet elke dag, maar een bepaalde tijd en dan weer even een poosje niet. Als u 1 eetlepel per dag gebruikt (dat is ongeveer 10 gram) dan is dit niet gelijk een probleem en kan dit vaak wel enkele maanden. Bij hogere hoeveelheden tot 45 gram is het advies om dit tijdelijk te doen en ook niet de 45 gram in 1 keer. Bijvoorbeeld maar een week tot een paar weken.

Lees ook: De vele gezondheidsvoordelen van kaneel10 gezondheidsvoordelen van gemberWist u dit al over boerenkool?

(Bron: Voedingscentrum, Gezondheidsnet, Margriet)

Geef een reactie

Reacties (14)

  1. Caecilia says:

    hoe vreemd is dit dat er geen icoontje van de printer bovenaan rechts staat.
    Ook opslagen in de documenten lukt het niet te printen( heb een nieuwe printer daar ligt t niet aan)
    Dit artikel is belangrijk voor 1 van mijn familieleden, en ik kan het niet versturen nu;
    Vind dit wel een beetje een minpunt hoor, veranderen graag.

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Caecilia, bedankt voor uw reactie. We hebben het zowel op de computer als op de mobiel nagekeken, maar het printer-icoontje staat voor zover wij kunnen zien gewoon in dit artikel erbij. Ook het printen zelf lukt, dus het heeft dan wellicht toch met de instellingen van uw computer te maken.

    2. Ella55 says:

      Beste, dat is normaal, als je een kranten of ander artikel wilt printen. de truck is als volgt: selecteer met de linker muisknop het te kopiëren gedeelte, zodat het blauw word. druk op kopiëren met rechtermuisknop. Open een word document en sla het daar op. geef het bestand een naam en u kunt het zo naar een ander mailen of uitprinten. groet Ella

    3. MAX Vandaag says:

      Beste Ella55, bedankt voor uw reactie en zeer handige aanvulling. Dat is goed om te weten, dat het soms om die reden niet lukt en fijn dat u uitlegt hoe u dat oplost!

  2. Willem-2 says:

    Ik gebruik (met goed resultaat) voor een goede darmfunctie 2 x d.d. 6 gr. gebroken lijnzaad.

    In uw artikel schrijft u: “Neem het ook niet elke dag, maar een bepaalde tijd en dan weer even een poosje niet”.

    Mijn vraag:
    Omdat “een bepaalde tijd” en “een poosje niet” rekbare begrippen zijn wil ik u vragen om aan te geven wat hier precies mee bedoelt wordt. Bijvoorbeeld 4 weken wel en dan een week niet?

    b.v.d.
    Willem-2

    1. Ella55 says:

      dag, ik gebruik lijnzaadolie voor een geode darmfunctie, elke dag een halve eetlepel. werkt goed. (doe het ook vaak in de rauwkostsalade, ik vind het best lekker, kun je ook aanvullen met olijfolie voor de smaak) gr Ella

    2. MAX Vandaag says:

      Beste Willem-2, bedankt voor uw reactie. Het advies om lijnzaad niet elke dag te eten komt van het Voedingscentrum (https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/veilig-eten-en-e-nummers/kan-ik-onbeperkt-gebroken-lijnzaad-gebruiken.aspx).

      Een bepaalde tijd is inderdaad een ruim begrip, maar laten we zeggen niet langer dan een maand of 2. Gebruik het dan een periode niet en dan kunt u het weer eens oppakken.

    3. Willem-2 says:

      Reactie op reactie van MAX vandaag:

      Bedankt voor uw reactie, maar in uw reactie schrijft u: “Gebruik het dan een periode niet”.

      Mijn vraag is dan: wat wordt hier bedoeld met “een periode”, een week? 14 dagen? een maand?

    4. MAX Vandaag says:

      Beste Willem-2, we hebben nog wat extra navraag gedaan bij het Voedingscentrum. Zij geven aan dat het moeilijk is er een concreet antwoord op te geven, omdat de hoeveelheid schadelijke stoffen kan wisselen. In het artikel hebben we de tekst aangevuld met de verdere informatie die wij hierover ontvangen hebben.

  3. waarom says:

    Ik ben een raar mens, maar ik zal uitleggen hoe ik al jaren lijnzaadolie gebruik. ’s Morgens eet ik twee bruine boterhammen (grofvolkoren). Op de ene boterham smeer ik honing, op de andere een scheut olie (ongeveer ruime eetlepel). De olie smeer ik uit over de boterham en doe de boterhammen dan op elkaar en zo eet ik dan die dubbele boterham. Soms lekt er wat olie door het brood op het bordje maar dat dep ik dan weer op met hapje brood. Het gebruikte mes leg ik in de gootsteen en met het kleine restje nog bijna kokend water spoel ik dat vette/zoete mes af.

  4. Pa0jy says:

    Weten jullie zeker dat linnen van lijnZAAD wordt gemaakt?
    Volgens mij worden de stengels geroot, gesponnen en dan verweven tot linnen.
    Ko

  5. Penghi says:

    Oeps, mijn ontbijt is: een kom zelfgemaakte kefiryoghurt, 2 eetlepels gebroken lijnzaad, 2 eetlepels havermout en een handvol bosbessen of gedroogde cranberries. Dit eet ik al ruim 10 jaar elke ochtend, het smaakt me en mijn lijf doet het er goed op. Moet ik nu ook een poosje stoppen met lijnzaad, terwijl ik er nog nooit problemen mee heb gehad? Dan zal ik toch een alternatief moeten zoeken voor de stoelgang. Ik ga maar eens op zoek naar lijnzaadolie en proberen hoe dat dan smaakt.

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Penghi, bedankt voor uw bericht. Het is in verband met de cyanogenen in lijnzaad inderdaad beter om het niet onbeperkt te blijven eten. In het artikel hebben we nog wat aanvullende informatie van het Voedingscentrum gezet hierover.

  6. patentwizard says:

    Ik gebruik geen gebroken lijnzaad, maar heel lijnzaad (hebben mijn kiezen ook nog wat te doen). Geldt daar hetzelfde advies voor (ook wat betreft het aantal gram) als voor gebroken lijnzaad?