eten bezorgen

Afhaalmaaltijden: gezonde of ongezonde keuze?

Ondanks dat horecagelegenheden vanwege de coronamaatregelen gesloten zijn kunt u nog altijd maaltijden laten bezorgen of afhalen: makkelijk en lekker. Maar hoe (on)gezond zijn die afhaalmaaltijden eigenlijk?

De keuze is reuze

Wilt u eten bestellen? Dan heeft u vaak een ruime keuze uit verschillende restaurants met verschillende soorten eten. Het maakt volgens voedingsdeskundige Nanneke Schreurs niet per se uit wáár u bestelt, let vooral op wát u bestelt. “Overal staan gezonde en ongezonde dingen op de kaart. Het hangt volledig af van wat u kiest”, zo vertelt zij aan RTL Nieuws.

Let op ingrediënten

Let ook op de ingrediënten van uw afhaalmaaltijd. Een salade klinkt bijvoorbeeld heel gezond, maar als er bijvoorbeeld veel saus of een vette dressing aan wordt toegevoegd is dat ook al snel niet meer het geval. Om tegen te gaan dat een sausje uw gezonde salade een stuk ongezonder maakt heeft Schreurs een goede tip: “Vraag de saus apart, kan kunt u hem naar eigen behoefte over uw salade doseren.”

Hoe wordt de maaltijd gemaakt?

Naast dat u weet welke ingrediënten een afhaalmaaltijd bevat, is het ook belangrijk om te weten hoe de maaltijd is bereid. Sommige restaurants gebruiken bij de bereiding bijvoorbeeld veel boter of olie en soms wordt eten ook onverwachts gefrituurd, waar het allemaal niet gezonder van wordt. Denk bijvoorbeeld aan falafel, in principe is dat geen ongezond gerecht, maar dit is wel anders als het uit de frituur komt. Dit komt doordat er bij frituren vaak gebruik wordt gemaakt van plantaardig vetten, deze oxideren door de hitte waardoor er transvetten ontstaan. Deze vetsoort is schadelijk voor uw lichaamscellen en kunnen er in grote hoeveelheden voor zorgen dat processen in het lichaam minder soepel gaan lopen. Zo is het bijvoorbeeld slecht voor uw immuunsysteem en zorgt het ervoor dat afvalstoffen lastiger kwijtgeraakt kunnen worden. Af en toe uit de frituur eten kan overigens geen kwaad, zolang u het maar niet te vaak eet.

Sushi

Dan zijn er ook nog andere zaken waar u op kunt letten bij het uitkiezen van een gezonde afhaalmaaltijd. Eet u graag sushi? Probeer in uw bestelling dan ook wat bijgerechten op te nemen inplaats van enkel sushi. Schreurs: “Sushi bevat witte rijst. Het eten daarvan zorgt dat uw bloedsuikerspiegel snel stijgt. Uw lichaam doet er dan alles aan om deze weer stabiel te krijgen, waardoor uw energieniveau daalt. Ook heeft u sneller weer honger en ontstaat de neiging om te blijven eten.” Om dit tegen te gaan kunt u beter kiezen voor volkoren- of zilvervliesrijst, deze zijn minder bewerkt en daardoor beter voor uw darmen. Sushi wordt echter bijna altijd gemaakt met witte rijst, daarom kunt u daar beter niet teveel van eten.

Witmeelproducten

Daarnaast is het goed om witmeelproducten zoveel mogelijk te vermijden. Dit zijn gerechten als taco’s, pizza en pasta. Deze gerechten zijn al snel ongezond, zeker in combinatie met vulling, sauzen en kaas. “Het liefst wilt u een volkoren- of speltvariant, maar er zijn helaas maar weinig restaurants die dit aanbieden.”

De gezondste keuze

Een andere tip is dat u bij het bestellen van gerechten zoals roti of curry’s kunt vragen of uw extra groentes kunt bijbestellen. Hierdoor kunt u ook met een afhaalmaaltijd aan uw dagelijkse portie groente komen, normaal gesproken zit de gemiddelde afhaalmaaltijd namelijk niet bomvol groente. Volgens Schreurs is er wel één keuken die veel geheel gezond is te noemen: de Thaise keuken. “Thaise curry’s zitten vaak vol groentes en worden ook niet met veel vet bereid, als is dit natuurlijk ook weer afhankelijke van waar u het haalt. Toch is een Thaise curry altijd vele malen beter dan pizza of een portie sushi, dus mocht u echt graag willen bestellen dan is dit een goede keuze.”

(Bron: RTL Nieuws, LekkerGezond.nl, Anderzorg.nl)

Geef een antwoord