click & collect

Winkeliers mogen verkopen via click & collect, maar wat houdt dat in?

Op 2 februari 2021 maakt premier Rutte bekend dat winkeliers vanaf 10 februari mogen verkopen volgens een click & collect-systeem. Wat houdt dit precies in? En welke regels zijn eraan verbonden? 

Wat is click & collect?

Click & collect is een term die u misschien ook al pre corona weleens voorbij heeft zien of horen komen. Voor corona wordt met deze Engelse term vaak bedoeld dat klanten spullen die zij online bestellen in de winkel kunnen afhalen en indien nodig meteen kunnen ruilen. Handig, want iemand bepaalt dan zelf wanneer hij of zij het ophaalt en terugsturen is niet meer nodig.

Zo werkt click & collect nu

In deze coronatijd zal click & collect echter iets anders werken. Rutte maakt duidelijk dat klanten de winkel absoluut niet mogen betreden, dus dat alles wat zij online of telefonisch bestellen buiten moet worden afgegeven door de werknemer. Voor zover bekend mogen winkels hun hele assortiment op deze manier aanbieden. Of winkels dit ook daadwerkelijk zullen doen, moet nog blijken.

Tegen funshoppen

De producten die iemand bestelt zijn niet direct af te halen. Tussen het bestellen en afhalen moet minstens 4 uur zitten, benadrukt Rutte. Dat om zogenoemd funshoppen tegen te gaan. Met funshoppen bedoelt hij het winkelen zoals we dat voor corona gewend zijn; door de stad struinen en in verschillende winkels een kijkje nemen.

Ook het tijdslot waarbinnen mensen hun gekochte spullen moeten ophalen moet funshoppen tegengaan. Of dit tijdslot door de winkelier wordt voorgesteld of dat klanten zelf een voorkeur kunnen opgeven, is nog niet duidelijk.

In België wordt al een tijd op deze manier gewerkt, schrijft De Volkskrant, en daar lijkt het prima te gaan.

Beetje ademruimte

Hoewel er vanaf 10 februari dus weer iets meer mogelijk wordt voor winkeliers, vervangt dit afhaalsysteem het ‘gewone’ winkelen niet. Toch is het wel een kleine pleister op de wond. “Dit geldt zeker voor de nu gesloten kleding- en schoenwinkels die nu kampen met de wintervoorraad die over een paar weken niet veel meer waard is. Nu nog wat extra kunnen verkopen, voorkomt een deel van het dreigende verlies hierop”, schrijft ABN Amro in een analyse naar aanleiding van het click & collect-nieuws. “En click & collect geeft ondernemers de mogelijkheid om binnen de grenzen van de beperkende maatregelen contact te blijven onderhouden met hun klanten. Dit is essentieel voor de periode na de coronacrisis”, gaat de bank verder.

Meer over click & collect en de andere benoemde punten uit de persconferentie van 2 februari 2021 kunt u nalezen in ons artikel Coronavirus in Nederland: alle overheidsmaatregelen op een rij

(Bron: de Volkskrant, ABN, Nu.nl, Rijksoverheid)

Geef een reactie

Reacties (4)

    dragon says:

    Er staat niet bij hoe “click & collect” in z’n werk gaat

      Caecilia says:

      Een artikel uitkiezen, betalen en 4 uur later kan je het bestelde dan komen ophalen.
      OF u betaald dan bij de kassa, wel even bellen, da’s wel zo handig.

      Maar eh voor de winkelier zet dat hele verhaal geen zoden aan de dijk;
      Dat kost personeel ,huur, gas, water en elektra.
      Nou met zo’n spierinkje vang je echt geen kabeljauwen hoor.
      En….op een vloer ter grootte van een heel grote bouwmarkt of een primark ( ik bedoel de vierkante meters) in de winkels en dan 2 personen erin per vloer?
      HOE steek je iemand niet te misselijk de gek aan, die mensen komen elkaar helemaal niet tegen op zo’n grote vloer;
      laten de beleidsmakers Heren politici eens kijken hoe ze het in andere landen die het beter doen en minder besmettingen hebben als in Nederland daar dan van leren hoe het wel kan ( ze tenminste niet te hautain zijn.)

    Benc says:

    Volgens mij moeten kappers aangepast open gaan.
    Door bijvoorbeeld op afspraak te werken met 1 klant en eventueel meerdere klanten op 1.5m afstand.
    Natuurlijk wel met mondkapje.
    Klanten binnen laten als ze aan de beurt zijn, dus buiten wachten of op tijd komen.
    Zo kunnen ook zij weer inkomsten genereren.

      Steee03 says:

      Was al goed geregeld afspraak maken,1,5m afstand houden en mondkapje op. Dus waarom sluiten als elke kapper zich hier aan houdt?