Vriendinnen gedupeerd door late uitslag coronatest

Wat een prachtige reis naar het Griekse eiland Santorini moet worden, wordt voor Nena Bakker en Loes Rijpma een retourtje Schiphol. De 2 vriendinnen worden bij de incheckbalie op Schiphol geweigerd. Omdat de uitslag van de coronatest van HetHuisartslab uitblijft. Zij zijn woest.

Foutieve testuitslag

Wie in de periode van 17 augustus tot 31 augustus naar Griekenland vliegt, moet op het vliegveld aantonen coronavrij te zijn. De negatieve test mag bij aankomst in Griekenland niet ouder zijn dan 72 uur. Daarom vragen de dames ruim op tijd een coronatest aan bij HetHuisartslab. Maar een dag voordat ze getest worden, ontvangen Nena en Loes al de uitslag: ze hebben geen corona. De meiden zijn verbaasd en zoeken contact. “Ze gaven aan dat het een technische fout was.” vertelt Nena. “En hierdoor waren er per abuis verklaringen verstuurd die niet verstuurd hadden moeten worden. Hoe is dit mogelijk?” De dag erna, zo’n 70 uur voor aankomst op Griekse bodem, laten ze zich echt testen bij een testlocatie in Baarn.

Gate dicht, vliegtuig weg

Als de vriendinnen de avond voor vertrek de uitslag nog niet hebben ontvangen, begint de spanning te stijgen. Nena: “We hadden op Facebook gelezen dat iemand van HetHuisartslab op Schiphol zou staan, dus zijn we daar een paar uur later daar toch naartoe gereden. Radeloos, dat wel.” Maar helaas. Ze bellen en mailen naar het bedrijf maar de uitslag van de test blijft uit. De gate gaat dicht, het vliegtuig vertrekt. En de dames rijden weer naar huis. Eenmaal thuis ontvangen ze een e-mail van HetHuisartslab met de vraag of het probleem is opgelost. Boos sturen Nena en Loes een reactie. “Al met al heeft deze grap ons samen 1337,34 euro gekost. Best veel geld voor een vakantie die je nooit gaat maken. Wij zijn ontzettend teleurgesteld!” Ze vragen om een passende oplossing. Maar hierna blijft het stil. En de uitslag van de test? Die hebben de dames nog steeds niet ontvangen.

Wie is aansprakelijk?

“Als je alles precies goed hebt gedaan en je testuitslag is niet op tijd, dan moet je sowieso het bedrag van de test terugkrijgen.” zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. Om te kijken of je recht heb op vergoeding van de kosten van de reissom, moet je dieper in de overeenkomst duiken. De overeenkomst op de website is heel summier, maar de suggestie wordt gewekt dat als je alles volgens de voorschriften doet, je gewoon de uitslag op tijd hebt. “Als je van die overeenkomst uit mag gaan, kun je vervolgens niet zomaar zeggen dat je niet aansprakelijk bent voor de gevolgschade”, aldus Jeanine Janssen. Het uitsluiten van die aansprakelijkheid kan onredelijk bezwarend zijn. Een rechter zal daarover moeten oordelen.

Pakketreis

Nena en Loes kochten los een test bij HetHuisartslab. Op de redactie van het MAX-programma Meldpunt komen ook verhalen binnen van consumenten die de test gratis van hun reisorganisatie hebben gekregen, omdat ze een pakketreis hadden gekocht. Waar hebben zij recht op? “Als het heel duidelijk is dat je wordt doorverwezen en een losse overeenkomst sluit, dan moet je alsnog bij HetHuisartslab aankloppen. Er zijn ook situaties denkbaar dat de test in de pakketreisovereenkomst valt. Als dat zo is, dan maakt het deel uit van een pakket waarvoor de reisorganisator aansprakelijk is. Omdat die aansprakelijk is voor alle hulppersonen waar hij mee werkt. ”

Recht halen

Maar hoe krijg je waar je recht op hebt? De eerste stap is volgens Jeanine een aangetekende brief. “Waarin je HetHuisartslab aansprakelijk stelt voor alle kosten. Geef ze 2 weken om schriftelijk te reageren. Bellen ze je, vraag dan om een reactie op papier. Daarna wordt het een juridische strijd. Hopelijk hebben mensen een rechtsbijstandverzekering en anders kun je zelf deze procedure voeren met of zonder advocaat. Houdt Meldpunt in ieder geval op de hoogte van de verloop van de zaak.”

Reactie HetHuisartslab

Maarten Cuppen, directeur van U-Diagnostics BV waar HetHuisartslab onder valt, betreurt dat door een computerstoring en onverwacht grote medisch noodzakelijke overvraag in Duitsland destijds, een aantal reizigers hun reiscertificaat niet op tijd hebben gekregen. “Wij doen er alles aan om iedereen tijdig te bedienen en ondanks de uitzonderlijke omstandigheden lukt dat in het overgrote deel van de gevallen. Wij dienen echter te allen tijde voorrang te geven aan testverzoeken uit de gezondheidszorg. Wij zullen onze communicatie hieromtrent verder aanscherpen.” Nena Bakker en Loes Rijpma krijgen het geld van de test terug. Over het gedeeltelijk of geheel vergoeden van de niet genoten reis, denken ze nog na. HetHuisartslab roept andere gedupeerde consumenten op om ook contact met hen op te nemen. “Waarna wij zullen bezien of en hoe er compensatie kan worden geboden”, laat directeur Maarten Cuppen weten.

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Wie niet nadenkt moet maar lijden. … De vriendinnen kunnen niet loskomen van hun reisverslaving en moeten koste wat kost op vakantie. Allerlei signalen negerend, dat ze beter een jaartje thuis kunnen blijven, nemen ze de vele risico’s die op hun pad komen. Gelukkig voor hen werd vooraf de pret al verstoord. Andere verslaafden, komen er pas op de bestemming achter, dat ze een verkeerde keuze/beslissing hebben genomen. Het is voor de vele onwetenden zeer moeilijk om af te wijken van gewoonten en gebruiken en proberen zolang mogelijk vast houden aan, wat tot nu toe gebruikelijk is. Maar we leven in een nieuwe wereld, waarin iedereen moet inleveren om de planeet te redden. Dat betekend: minder consumeren, minder reizen, minder vakanties, minder vervuilen, minder plastic. Kortom tevreden zijn met minder, veel minder.