Voor welke winkels klinkt toekomstmuziek?

Zo’n 4 procent van de retailers is verzekerd van een rooskleurige toekomst. Dat meldt marktbureau Q&A na onderzoek naar de toekomstbestendigheid van winkels.

Jaarlijks onderzoek

Q&A voert het onderzoek jaarlijks uit. In 2017 heeft het bureau ruim 4.800 Nederlandse consumenten naar hun mening gevraagd over 173 winkels. Om te bepalen of een winkel een goede toekomst heeft of niet, heeft Q&A naar 3 factoren gekeken; of de retailer zich kan onderscheiden, of zij veel mensen naar hun vestigingen kan trekken en of zij het goed doet op internet.

Best scorende winkels

Albert Heijn en Media Markt komen als het meest toekomstbestendig uit de bus, gevolgd door Kruidvat, Douglas, Ikea en BCC. Winkels als Marskramer en Trendhopper scoren laag. Maar de middenmoot heeft ook geen echt toekomstbestendige positie, aldus John Terra, werkzaam bij Q&A. “In die grijze middenmoot zitten natuurlijk toch veel ketens die door het publiek makkelijk zijn in te wisselen voor een ander.”

De mening van de klant

Volgens Terra wordt de mening van klanten steeds belangrijker voor retailers. “Als je niks vraagt, kom je ook niks te weten”, meldt hij. “Het is belangrijk om inzicht te krijgen in je prestaties, zeker ook in vergelijking met de concurrenten.”

(Bron: NOS, Q&A)

Geef een reactie