vergrijzing, winkelende ouderen

Vergrijzing is slecht en goed nieuws voor ondernemers

De komende decennia krijgen kleding- en woonwinkels het moeilijker door de vergrijzing. Het aantal 65-plussers stijgt de komende jaren en ouderen kopen minder spullen. Maar er is ook goed nieuws, want er zijn ook winkels die profiteren van de vergrijzing.

Kleinere gemeenten vergrijzen

Onderzoeksbureau Q&A deed onderzoek naar de vergrijzing. Zij voorspellen dat het aandeel 65-plusser stijgt van 18 procent nu, naar 24 procent in 2030. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijft de bevolking wel groeien de komende jaren. CBS verwacht dat Nederland in 2030 ongeveer 950.000 meer inwoners heeft dan in 2015. De bevolkingsgroei concentreert zich met namen in de grote en middelgrote steden. Kleinere gemeenten vergrijzen.

Slecht en goed nieuws voor ondernemers

Winkels die (kinder)kleding, speelgoed, schoenen en woonaccessoires krijgen het moeilijk. Ook sportzaken moeten er de komende jaren harder aan trekken. “Dit komt doordat ouderen veel producten al in hun bezit hebben en gemiddeld veel langer met een product doen”, zegt John Terra van het onderzoeksbureau. De vergrijzing kent ook goed nieuws voor de ondernemers. Boekwinkels en opticiens zullen hun omzet juist zien stijgen. Ouderen hebben meer dan jongeren vaker een bril nodig.

Volgens het onderzoeksbureau doen winkeliers er goed aan om zich aan te passen aan de lokale omstandigheden. “Winkels in een gebied waar meer ouderen wonen, moeten een ander assortiment hebben.” De groep mensen in de leeftijdscategorie 25 tot 44 jaar kopen nog wel veel. Zij staan aan het begin van hun carrière, kopen een huis en hebben daar spullen voor nodig.

(Bron: NOS)

Geef een reactie

Reacties (2)

    oosterwijck says:

    Leuk dat onderzoekbureau Q&A nog even bevestigd, wat de gewone man al lang weet. De elite van het bedrijfsleven spelen al jaren lang in op de veranderende samenstelling van de bevolking. Het is niet voor niets, dat de alle opticiens een gehoorwinkels, in handen zijn van de zorgverzekeraars. Die hebben niet alleen een groeiend klantenbestand, uit de vergrijzende leeftijdsklasse, maar ook hebben ze hun omzet gereguleerd, door verstrekking van brillen en gehoorapparaten in de zorgverzekering op te nemen. Op die manier wordt een hele bedrijfstak staande gehouden door de klanten van de zorgverzekering. Zelfs de reclamespotjes, voor brillen en gehoorapparaten, worden vergoed uit de zorgbijdrage van de verzekerden. Het zou mij niets verbazen, als de reclame bureau’s ook in dezelfde handen zijn. De consument is het overzicht verloren

      Hanneman says:

      Dit is natuurlijk een artikel wat in de smaak valt bij de dames en heren uit het Haagse. Natuurlijk wordt deze samenleving voornamelijk gereguleerd door (grote) bedrijven die hun kansen steeds weer grijpen, gesteund door een regering als die we nu hebben. Dat woonwinkels en kinderspeelgoeddealers het nu niet zo best doen vinden zijn hún probleem. Hadden ze ook maar een onderzoeksbureau moeten inschakelen. Dus het Kinderparadijs en de C&A gaan verdwijnen op de duur. Wat zou Ikea gaan doen?Men zal over moeten stappen op scootmobiels, aangepaste badkamers en kant en klaar maaltijden. Wat een land. Voor straks; stem bedachtzaam!