Supermarkten verlagen prijzen: komt er een prijzenoorlog?

Nu 2 grote supermarkten 100 van hun producten in prijs verlaagd hebben, is de vraag: is er een prijzenoorlog op komst? Hoogleraar Retail Marketing Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen vermoedt van wel.

Prijzen 100 beste verkochte producten verlaagd

In een paar dagen tijd hebben enkele supermarktketens hun prijzen structureel verlaagd, blijkt uit onderzoek van Superscanner.nl. Jumbo heeft vrijdag 29 september 2017 het startsein gegeven met een prijsverlaging van de 100 best verkochte producten, zoals melk, yoghurt en cola. Een dag later heeft Plus 100 dezelfde soort producten verlaagd. Samen hebben deze ketens een kwart van de markt in handen.

Volgen andere ketens?

Tegenover NOS zegt Sloot: De vraag is nu wat marktleider Albert Heijn gaat doen.” Volgens Alwin van der Velden van Superscanner.nl kan AH de prijsverlagingen niet negeren. “Jumbo en Plus hebben de prijs van een pak halfvolle melk met zo’n 30 procent verlaagd naar 0,75 cent. Bij Albert Heijn kost een pak melk van het gewone huismerk nog 1,09 euro.” Sloot denkt dat de supermarktketen, met een marktaandeel van 35 procent de grootste, eerst kijkt of de consument reageert. “Als dat zo is, dan verwacht ik dat ze wat gaan doen”, zegt hij. Vooralsnog heeft Albert Heijn nog niet gereageerd of het meegaat in de prijsverlagingen.

Dirk van den Broek

Andere supermarktketens reageren volgens Van der Velden al wel. Dirk van den Broek, Dekamarkt, Hoogvliet en Vomar hebben de prijzen van zo’n 10 producten verlaagd die bij Jumbo en Plus goedkoper zijn geworden.

2e prijsverlaging Jumbo

Distrifood meldt dat Jumbo inmiddels is begonnen aan een 2e prijzenverlaging. Nog eens 50 producten zijn goedkoper geworden. Bij de eerste verlaging zijn de 100 producten gemiddeld met 12 procent gedaald, de 50 nieuwe producten dalen met gemiddeld 13,4 procent. De grootste prijsverlaging is volgens prijsvergelijkingsapp Hiiper te zien bij trostomaten. Deze zijn maar liefst 43 procent in prijs verlaagd: van 1,49 euro naar 0,85 euro per 500 gram. Verder gaat het vooral om huismerkproducten, bij A-merken valt de verlaging mee.

Ruimte voor verdere verlagingen

Ten opzichte van de ons omringende landen zijn de prijzen in Nederland al een stuk voordeliger. Toch is er nog ruimte voor verdere verlagingen volgens Sloot. “Ondanks de krappe marges bij veel supermarkten, hebben de meeste ketens goede jaren achter de rug. Die zullen niet zo maar marktaandeel prijs willen geven.”

Is de prijs van de producten voor u de belangrijkste reden voor uw keuze van een supermarkt of heeft u daar andere redenen voor?

(Bron: ANP, nos.nl, distrifood.nl)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. capture says:

    Wij hebben al gezien wat marktleider AH gaat doen. Stilletjes worden er prijzen verhoogd: b.v.Biogarde yoghurt van eigen merk,was begin vorige week nog 0,99 cent nu 1,09! Ook bij diepvriesgroente ging er opeens 10 eurocent bovenop aan de kassa.
    Dus mensen als AH mee gaat doen met de prijzenoorlog is dat een sigaar uit eigen doos,denk daar goed om.

  2. oosterwijck says:

    Valse berichtgeving, die door de regering wordt ingefluisterd, om de protesten tegen de BTW verhoging te neutraliseren.