PostNL

PostNL stopt niet helemaal met briefje in de bus bij misgelopen pakket

Om tijd en papier te besparen stopt PostNL per 1 juli 2022 met het achterlaten van papieren briefjes wanneer mensen niet thuis zijn op het moment van bezorging. Klanten worden dan per e-mail, sms of via de PostNL-app geïnformeerd waar hun pakket naar toe gaat. Er worden wel enkele uitzonderingen gemaakt.

Uitzondering voor Universele Postdienst

Per 1 juli geeft PostNL alle informatie over de locatie van een pakket zoveel mogelijk per e-mail of in de PostNL-app. Voor alle zendingen die onder de universele postdienst vallen wordt een uitzondering gemaakt. De Universele Postdienst (UPD) is in de wet vastgelegd met als doel te zorgen dat het versturen en ontvangen van post voor iedereen in Nederland toegankelijk blijft. De Nederlandse overheid heeft PostNL aangewezen om de UPD uit te voeren. Onder de UPD-dienstverlening vallen:

  • Brieven met een gewicht tot 2 kilogram.
  • Postpakketten met een maximum gewicht van 10 kilogram (buitenland maximaal 20 kilogram).
  • Aangetekende en verzekerde poststukken.

PostNL blijft in dergelijke gevallen een niet-thuisbriefje in de bus doen. Op het briefje staat bij welk PostNL-pakketpunt of welke buren het pakje is afgeleverd. Dat geldt ook voor aangetekende post en medische zendingen.

track en trace
Lees ook: Hoe zit het? Hoe werkt een Track en Trace volgsysteem voor pakketjes?

Niet digitaal vaardige mensen

Voor pakketen die buiten de Universele Postdienst vallen, wordt de informatie over een gemist pakket voortaan dus via digitale wegen gegeven. Voor mensen die minder digitaal vaardig zijn kan dat problemen opleveren. Onder andere bij ouderenbond ANBO zijn vragen binnen gekomen van mensen die zich zorgen maken over de beslissing van PostNL.

Reactie PostNL

Bij navraag bij PostNL laat een woordvoerder ons weten dat er nog gekeken wordt welke verdere uitzonderingen er eventueel nog genomen moeten worden. Zo wordt bijvoorbeeld gesproken over klanten die telefonisch een pakje bestellen. Daarbij wordt er gedacht aan het versturen van een sms. Ook zeggen zij open te staan voor bevindingen van klanten en belangenorganisaties.

Op 30 juni 2022 heeft het MAX/NPO Radio 5-programma Goeiedag Haandrikman! aandacht besteed aan dit onderwerp. Luister het fragment hier terug.

(Bron: PostNL, AD, ANP, ANBO. Foto: ANP)

Geef een reactie