telefoon

Mobiele telefoonabonnement wordt lening

Een mobiele telefoonabonnement afsluiten is vanaf 1 mei 2017 niet meer zo eenvoudig als voorheen. Er gelden nieuwe regels waardoor providers de inkomsten van potentiële klanten moeten toetsen. Zo weten zij zeker dat de maandelijkse kosten betaalt kunnen worden.

Zo werkt het

Iedereen die een nieuwe mobiele telefoon wil kopen die duurder is dan 250 euro, moet vanaf deze datum zijn of haar inkomensgegevens invullen in de telefoonwinkel. Vervolgens checkt de provider bij het Bureau Krediet Registratie (het BKR) of de persoon in kwestie het abonnementsgeld wel kan betalen. Het BKR is de instantie die alle officiële leningen van alle Nederlanders registreert. Er kan geen abonnement afgesloten worden als uit de check blijkt dat de persoon in kwestie te weinig verdient.

Als u een Sim Only-abonnement wil afsluiten, is een BKR-check niet nodig. Telefoons die bij zo’n abonnement horen, betaalt u immers toch in 1 keer af.

Officiële lening

Sinds begin 2016 staat het hebben van een telefoonabonnement officieel te boek als een persoonlijke lening. U betaalt net zo lang aan de telefoonaanbieder, totdat het mobieltje is afbetaalt.

Vragen?

Omdat we ons kunnen voorstellen dat dit onderwerp veel vragen oproept, beantwoorden wij er alvast een paar voor u:

Waarom zijn deze nieuwe regels er?
Om het maken van schulden tegen te gaan. Tot nu toe gebeurt het nog te vaak dat mensen een telefoonabonnement afsluiten dat zij eigenlijk niet kunnen bekostigen.

Zijn er nog andere opties als iemand geen abonnement kan betalen, maar toch een telefoon wil?
Ja. De consument kan ervoor kiezen om de telefoon naar keuze in 1 keer te betalen of om voor een telefoon te gaan die in minder dan 250 euro kost. Dan is er geen BKR-check nodig.

Gaat het afsluiten van een abonnement dagen duren door de verplichte BKR-check?
Nee. U kunt dit nog steeds binnen vrij korte tijd doen, want de BKR-check is zo gedaan.

Moet iedereen met een bestaand abonnement ook aan BKR-check laten doen?
Nee, het geldt alleen voor mensen die vanaf 1 mei 2017 een abonnement afsluiten.

Wat moet u meenemen naar de winkel als u een nieuw abonnement wil afsluiten?
Naast dat u uw identiteitsbewijs moet meenemen, wordt er nu ook gevraagd om uw maandelijkse inkomsten. Een salarisstrook meenemen hoeft niet, maar zorg wel dat u goed weet hoeveel er per maand binnenkomt.

Staat uw vaag er niet tussen? Neem dan gerust contact op met uw telefoonaanbieder; zij helpen u graag verder.

(Bron: NOS, BKR)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Dit verhaal is een excuus om alle telefoonnummers te registreren i.v.m. het voorkomen van onbekende telefoon abonnees. … Door het toegenomen gevaar van terrorisme, is het niet langer verantwoord, dat mensen een telefoonnummer bezitten zonder dat de abonnee bekent is. Het argument, dat telefoonabonnementen met een “gratis” telefoon, geregistreerd moeten worden als zijnde een lening, is een regelrechte leugen. … De overheid wil alleen maar weten, wie welk telefoonnummer heeft. Dit begrijp je, als je weet, dat het vanaf 1 mei ook niet meer mogelijk is om zonder legitimatie een prepaid nummer te nemen. Bij een prepaid nummer is er nooit sprake van een gratis telefoon beschikbaar stellen. En dat is nu ook niet meer mogelijk. De overheid moet niet doen alsof iedereen van het gepeupel zwak begaafd is en dit verhaal voor zoete koek slikken.