batterij opladen telefoon

Langer plezier van de batterij van uw telefoon? Zo laadt u hem het beste op

De mobiele telefoon, we kunnen niet meer zonder. Naast bellen, WhatsAppen en snel even iets opzoeken, gebruiken we hem ook steeds vaker als agenda en betaalmiddel. Belangrijk dus dat hij altijd opgeladen is. Maar hoe zorgt u ervoor dat de batterij lang(er) meegaat? En hoe laadt u hem het beste op?

Lithium-ion batterij

De meeste telefoons beschikken tegenwoordig over een lithium-ion batterij. Deze batterij-soort wordt veel gebruikt in consumentenelektronica omdat het een zogeheten hoge energiedichtheid heeft en lang meegaat. Inherent aan elke batterij is dat hij slijt en op een gegeven moment op is. Opladen is noodzakelijk, maar dat is gek genoeg ook hetgeen waardoor de batterij slijt. Tussendoor even opladen is dus ook geen probleem en doet niets af aan de levensduur van de batterij.

Tussen de 65 en 75 procent

De batterijen van vroeger hadden het meeste baat bij volledig opladen en helemaal leeg laten lopen. Die tijd ligt volgens batterij-onderzoeker aan de University of Cambridge, Kent Griffith, (ver) achter ons. De lithium-ion batterij doet het goed als hij tussen de 75 en 25 procent is. De batterij is op zijn best als hij tussen de 65 en 75 procent is. Maar om dat percentage te houden, zou u de hele dag met de oplader in de weer moeten zijn.

Vol is vol

Maar moet hij dan niet 100 procent opgeladen zijn? Dat hoeft dus niet. Sterker nog, volledig opgeladen batterijen slijten sneller. Maar het kan geen kwaad en hij kan ook niet ‘overladen’. De accu weet wanneer hij genoeg heeft, dus neemt niet meer als hij vol is. Daarnaast is de telefoon en accu beschermd tegen oververhitting en schakelen nieuwe batterijen en smartphones zichzelf vaak uit als er iets misgaat. De oudere telefoons met nikkelbatterijen konden wel ‘oververhit’ raken.

’s Nachts aan de lader

De telefoon ’s nachts aan de lader leggen is dus ook geen probleem. Is hij vol, dan is hij vol. Misschien wel goed als u hem ’s nachts aan de lader legt om hem uit het hoesje te halen en op een harde ondergrond te leggen (dus niet in bed). Het opladen zorgt hoe dan ook voor warmte, opladen kost immers energie. Als hij in een ‘jasje’ zit, kan de warmte niet weg. Batterijen slijten door de warmte ook sneller. Wilt u energie besparen, en dus ook de batterij, zet hem dan uit. Want ook als u de telefoon niet gebruikt, verbruikt hij stroom.

Soort lader

En hoe zit het met de laders? Is een originele lader beter dan een niet-originele lader? Het lijkt een mooi verkooppraatje, maar het origineel is het veiligst. Dat heeft te maken met de techniek die erin zit. Niet voor niets zijn de originele versies vaak duurder. Die zijn beter ontwikkeld en veiliger. Een niet-originele lader heeft u al voor een paar euro, maar die beschikken dus niet altijd over goede veiligheidsfuncties. Officiële laders dienen zich namelijk ook te houden aan alle veiligheidsvoorschriften voor ze verkocht mogen worden. De niet-originele versies hoeven zich vaak niet te houden aan de veiligheidsnormen. En wie uit gemak de lader in de stekker laat zitten, hoeft niet bang te zijn dat dit massa’s stroom verbruikt. De laders van tegenwoordig gebruiken alleen stroom als daar om gevraagd wordt.

(Bron: AD, Essent, T-Mobile. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (5)

    pryn1952 says:

    Voorheen hadden opladers geen ledje ingebouwd maar tegenwoordig wel dat wil dus zeggen dat er stroom verbruikt wordt, wanneer de oplader in het stopcontact blijft zitten. Dit geldt ook voor alle elektrische apparaten welke omvormers hebben, die in het stopcontact blijven zitten (het gemak dient de mens). Dit mag dan misschien niet slecht zijn voor de lithium-ion batterij maar kost wel geld.

    oosterwijck says:

    Geachte redactie,

    Ook batterijenladers van scootmobielen hebben een eigenaardigheid. Onlangs ontdekte ik een ernstige misleiding bij onderhoud / reparaties aan scootmobielen.

    Het volgende:
    Als een scootmobiel niet regelmatig wordt gebruikt bijvoorbeeld bij een winterstop, ziekte of een Corona lock-down, ontladen de batterijen te veel en is de bijgeleverde batterijlader niet op die taak berekend. De lader functioneert niet omdat de capaciteit van de lader te weinig is. Een niet deskundige (en dat zijn de meeste gebruikers) laat dan de servicedienst komen. Die servicedienst verklaard dat de batterijen defect zijn en vervangen dienen te worden. Twee batterijen kosten vaak €400 en soms meer.
    Nu wil het toeval dat ik, wel deskundig ben, en heb het advies van de servicedienst in de wind geslagen en een betere batterijlader (bedoeld voor auto’s) zijn werk laten doen. In een dag waren de batterijen weer 100% opgeladen. En de scootmobiel rijdt als nooit te voren.
    Relaas van dit verhaal: De bijgeleverde batterijladers zijn van onvoldoende kwaliteit, terwijl voor die batterijlader een veel te hoge prijs wordt gevraagd. Voor minder geld koop je (als particulier in een automaterialenzaak) een veel betere batterijlader. En de scootmobielen leveranciers, verkopen onnodig nieuwe batterijen. De oude batterijen nemen ze mee en na professioneel opladen zijn die weer geschikt voor gebruik. Je hoeft dan ook niet veel fantasie te hebben, of die herladen batterijen worden gewoon weer verkocht.

    Ik heb over dit probleem een mail verzonden naar de firma WETAC, de leverancier van batterijen en opladers, maar krijg niet eens antwoord. WETAC heeft een filiaal in Nederland, maar het hoofdkantoor zit in Denemarken.
    Graag zie ik aandacht voor dit probleem in Uw uitzending. Maak een eind aan de misleiding van ouderen en gehandicapten.

    Met vriendelijke groet,

      MAX Vandaag says:

      Beste oosterwijck, bedankt voor uw reactie. Dat is op z’n minst opmerkelijk te noemen. Wellicht goed om bij de collega’s van het programma Meldpunt onder de aandacht te brengen. Dat kan via: https://www.maxmeldpunt.nl/meld-uw-klacht/

      theodelange says:

      Geldt dit ook voor accu’s van elektrische fietsen?

    damati says:

    Reactie op mail vañ. Hr Oosterwijck
    Als scootmobiel niet gebruikt wordt in de wintermaanden is dat voor de accu’s geen enkel probleem.
    Laat scootmobiel gewoon aangesloten op de oplader.

    Ook na 5a6 mnd stilstand zal de scootmobiel direct weer 100% functioneren.
    Dit uit eigen ervaring van vele jaren.