IKEA en bol.com meest geliefd om te winkelen

Waar doen we het liefst onze inkopen, waar is het personeel het vriendelijkst en waar krijgen we het meeste waar voor ons geld? Dat is allemaal onderzocht in het Retail Merkenonderzoek 2018. Daaruit blijkt dat in de top-20 van aantrekkelijkste winkels IKEA en bol.com veruit favoriet zijn. Zij bieden de Nederlandse consument de beste winkelervaring. 

Succesfactoren

Voor het merkonderzoek zijn 1.515 consumenten ondervraagd door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Opvallende conclusies uit het onderzoek zijn onder andere dat een afwisselend assortiment, prettige winkelen en een goede webshop steeds belangrijker worden. Prijs en promoties zijn succesfactoren, waarbij Lidl het best scoort, en de consument vindt dat Albert Heijn het vriendelijkste personeel heeft.

Top 10 sterkste retailmerken in 2018

Als wordt gekeken naar het gemiddelde van bekendheid, waardering en binding, dan is dit de top-10 die daar uit komt:

  • bol.com
  • Albert Heijn
  • Kruidvat
  • Action
  • IKEA
  • HEMA
  • Lidl
  • Jumbo
  • Blokker
  • Etos

bol.com

Voor het 4e jaar op rij komt bol.com eruit als sterkste retailmerk en het is daarnaast ook de meest kansrijke groeier. Consumenten voelen zich het meest met deze webwinkel verbonden en door alle lagen van de bevolking heen bestaat veruit de meeste bewondering voor de online retailer.

Aantrekkelijkste winkels

Als wordt gekeken naar de aantrekkelijkste winkels, dan ziet de top-10 er als volgt uit:

  • IKEA
  • bol.com
  • Albert Heijn
  • Rituals
  • HEMA
  • Intratuin
  • Coolblue
  • Bijenkorf
  • Jumbo
  • GAMMA

Beerda zegt: “Een goede horecafunctie toevoegen, zoals bij Ikea, is een belangrijke manier om het fysieke winkelen plezieriger te maken. Met deze horeca komen de broodnodige sfeer en dynamiek in huis. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook veel online horecapartijen, zoals thuisbezorgd.nl, die de consument succesvol verleiden om lekker thuis te blijven.”

Succesfactoren

Een goede prijs/kwaliteitverhouding en aantrekkelijke aanbiedingen staan steevast op plaats 1 en 2 bij de ondervraagde consumenten. Qua prijs en promoties pakt Lidl het het best aan. Ook IKEA, Hema en Action bieden bovengemiddeld veel waar voor de consumenteneuro, vindt men. Als het om vriendelijk personeel gaat, het derde ingrediënt voor een succesvol retailmerk, is bij de topscorers een mengeling te zien van grote en kleine winkels.

Top-5 beste prijs/kwaliteitverhouding

  • Lidl
  • IKEA
  • HEMA
  • Action
  • Kruidvat

Top-5 beste aanbiedingen

  • Lidl
  • Kruidvat
  • Action
  • Albert Heijn
  • ALDI

Top-5 vriendelijkste personeel

  • Albert Heijn
  • Etos
  • De Echte Bakker
  • HEMA
  • Primera

Dalers

Er zijn ook duidelijke dalers in de lijst van populaire retailmerken te zien. De 5 grootste dalers in merkkracht zijn:

  • Expert
  • Schoonenberg HoorSupport
  • MediaMarkt
  • Keurslager
  • BCC

Hudson Bay

Volgens merkadviseur Hendrik Beerda is het voor Hudson’s Bay de komende tijd erop of eronder. De nieuwkomer is al heel bekend, maar nog niet erg geliefd. Sinds de opening van de eerste vestiging in september 2017 heeft Hudson’s Bay snel een hoge naamsbekendheid opgebouwd. Dankzij veel publiciteit en 12 vestigingen over het hele land verspreid, kent inmiddels meer dan de helft van de bevolking de naam van de Canadese warenhuisketen. Maar op de andere pijlers van merkkracht, waardering en binding, is de invulling van het merk nog erg mager.

Lees ook over de bevindingen van de Consument over supermarkten.

(Bron: ANP)

Geef een reactie