Gezamenlijke aanpak tegen neptelefoontjes helpdeskmedewerkers

Elk jaar wordt duizenden Nederlanders telefonisch geld afhandig gemaakt, door zogenaamde helpdeskmedewerkers van bijvoorbeeld Microsoft, die beweren dat er iets mis is met de computer. Wie er op in gaat om het probleem te verhelpen loopt in de val en kan beroofd worden. De overheid en het bedrijfsleven gaan nu samenwerken om Nederlanders te beschermen tegen dergelijke nep-telefoontjes.

Duizenden euro’s per persoon

Volgens het Openbaar Ministerie hebben in 2017 ongeveer 2000 Nederlanders aangifte gedaan van helpdeskfraude. De gedupeerden zijn in totaal voor bijna 6 miljoen euro beroofd, wat neerkomt op enkele duizenden euro’s per persoon. Het niet bekend hoeveel slachtoffers geen aangifte hebben gedaan, bijvoorbeeld omdat ze zich schamen of omdat ze niet weten bij wie ze terecht kunnen. Martin Vliem, verantwoordelijk voor digitale veiligheid bij Microsoft Nederland zegt: “We weten in elk geval dat dit niet alles is, dat het veel vaker voorkomt dan wij zien.”

Echt niet alleen oudere slachtoffers

De meeste slachtoffers zijn 50 jaar of ouder. Eén slachtoffer is voor bijna een ton de boot ingegaan. Maar niet alleen ouderen zijn de dupe, het kan iedereen overkomen. Ook mensen die veel verstand van computers hebben. “De daders zijn zo gehaaid, hun aanpak wordt steeds beter”, zegt Vliem. Rotterdamse korpschef Frank Paauw beaamt dat: “Het is heel geraffineerd. Het is een negatief soort talent dat deze mensen hebben. Het kan heel snel gaan, binnen een paar minuten.”

Samenwerkingsverband

Het Openbaar Ministerie, de politie en de Autoriteit Consument en Markt gaan nu met bedrijven als Microsoft, KPN, VodafoneZiggo, ING, ABN AMRO en de Rabobank samenwerken. Ook organisaties als de Fraudehelpdesk doen eraan mee. De partijen waarschuwen al langer mensen voor de helpdeskpraktijken, maar willen nu een stap verder gaan en de fraudeurs dwarsbomen. Hiervoor is een intentieverklaring ondertekend. Concrete afspraken zijn er nog niet, ideeën wel. “Als wij tijdens een onderzoek verdachte geldstromen zien, kunnen banken ook herkennen dat er rare transacties plaatsvinden naar ongewone ontvangers, in landen die niet normaal zijn voor een oma uit Katendrecht”, noemt de Rotterdamse korpschef Frank Paauw als voorbeeld.

Hang op

De beste aanpak is toch de eenvoudigste, zegt Vliem: “Hang meteen op. Wij bellen nooit ongevraagd.”

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Hulde aan de Rabobank. … Ik maak regelmatig geld, voor levensonderhoud, over naar een familie in Armenie. Toen dit de eerste keer plaatsvond, kreeg ik een bericht van mijn bank, de Rabobank, met de vraag of deze transactie wel klopte. Daarop heb ik een bericht naar de bank gestuurd, dat dit inderdaad goed was. … Mijn dank voor de oplettendheid van de Rabobank. Zo kan het dus ook.