Zwemtips van Inge

Omroep: MAX

Duur: 0:02:04

Uitzending: wo 13 jan 2016 01:00

Deel 4: Rugcrawl

Naast schoolslag en borstcrawl is de laatste slag die we in deze serie behandelen de rugcrawl. Inge de Bruijn geeft u praktische tips om deze slag (beter) onder de knie te krijgen.

De rugcrawl is een goed alternatief voor de borstcrawl. Bovendien kan er tijdens de slag rustig doorgeademd worden. Oriëntatie is hierbij wel een aandachtspunt.

Tips voor het verbeteren van de rugcrawl:

  • Bij de rugcrawl kan u variëren met twee verschillende beenslagen, die van de borstcrawl (minder belastend) of die van de schoolslag.
  • Rotatie in het schoudergewricht is bij ouderen vaak minder gemakkelijk, de armslag vindt daardoor iets meer naar het lichaam plaats in plaats van recht naar achter. Ook is het een mogelijkheid om de rugcrawl met twee armen tegelijkertijd te zwemmen.
  • Als alternatief voor de armslag kan u de armen om de beurt bewegen of een goede wrickbeweging (armen naast het lichaam en dan heen en weer bewegen) maken.
  • Rugcrawl is voor veel mensen een fijne slag, omdat de ademhaling is hierbij als prettig wordt ervaren.
  • U kunt de slag wat moeilijker maken door het tempo te verhogen of regelmatig af te wisselen met bijvoorbeeld borstcrawl of schoolslag.

Meer zwemtips van Inge:

Zwemtips van Inge – Voorbereiding
Zwemtips van Inge – Schoolslag
Zwemtips van Inge – Borstcrawl
Zwemtips van Inge – Oefeningen

Geef een reactie