Duur 05:20
Gepubliceerd op 30 maart 2016

Deel 3: Vermijd Stress

Studeren en trainen is dus goed voor uw hersenen. Maar als u studeert en moet presteren, ervaart u ook stress. Helpt dat nou? Of gaat u door stress juist minder presteren?

Twee vormen stress: goede stress en slechte stress

Acute stress is nodig om te kunnen vechten en vluchten. U krijgt een verhoogde hartslag, bloed in uw spieren, u gaat zweten om uw warmte te verliezen. De hoeveelheid noradrenaline in uw hoofd neemt toe, waardoor u alerter en waakzamer wordt. Dat is eigenlijk het enige deel van de acute stressreactie dat wij als mens nog goed kunnen gebruiken, want daardoor presteert u beter.

Tips

  1. Bedenk dat het om gezonde stress gaat, die uw concentratie verbetert.
  2. Negeer uw hartkloppingen. Die waren nodig om te kunnen vechten of vluchten. Tegenwoordig is zo’n instinctieve reactie vaak niet meer nodig. Maar het instinct zit nog altijd in ons lichaam.
  3. Kalmeer door u te concentreren op uw ademhaling.
  4. Laat u niet intimideren. Beeld u bijvoorbeeld in dat de sollicitatiecommissie daar in zwembroek en sokken zit.
  5. Bedenk het allerergste dat zou kunnen gebeuren bij mislukking. Haal op die manier het angstaspect eraf.

Slechte stress:

Wanneer de belasting groter wordt dan u kunt verdragen of te lang aanhoudt, raakt het lichaam overbelast, overwerkt of overspannen. Dat kan zelfs overgaan in een depressie. Dit zien we bijvoorbeeld bij een aanhoudend arbeidsconflict met een veeleisende baas, die geen blijk van waardering geeft.

Wat kunt u doen tegen dit soort stress?

a) Zorg dat de psychische belasting kleiner wordt:

  1. Krijg inzicht in energievragende en energiegevende activiteiten
  2. Stel prioriteiten en relativeer
  3. Vraag om wat vrijheid om de eigen tijd in te kunnen delen
  4. Maak een realistische planning
  5. Stel grenzen en leer nee zeggen

b) Zorg dat uw draagkracht groter wordt:

  1. Ontspan en beweeg
  2. Slaap goed
  3. Matig met koffie en alcohol
  4. Organiseer je eigen waardering
  5. Accepteer dat u niet op alles invloed heeft en neem uw tijd.

In deel 4 laat Bart samen met Johan zien dat positieve stimulatie helpt. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus.

Geef een reactie