Steeds meer klachten over webwinkels

Joke Davids koopt in november 2018 een tablet voor 291 euro bij de website superaankoop.co.nl. Een goede aanbieding, maar uiteindelijk wordt de tablet niet geleverd…

Als mevrouw Davids moeilijk contact krijgt met de verkopende partij, gaat ze verder zoeken op de site. En zoals je vaker ziet bij webwinkels, is het best een zoektocht voordat je op die prachtige Nederlandse site ontdekt dat ze eigenlijk in Hongkong zijn gevestigd. Na maanden zegt de winkel dat het pakketje zoek is geraakt. En dat is de eigen schuld van mevrouw Davids, aldus Superaankoop: ze had het huis- nummer vergeten bij haar adres. Uiteraard vinden wij dat onzin, aangezien niemand kan aantonen of dit wel klopt. In Nederland geldt dat het pakket pas van eigenaar wijzigt als het daadwerkelijk is overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Maar in Hongkong zijn ze daar een stuk makkelijker in!

Geen wereldwijde regels

Toen webshops net opkwamen, begonnen we via het internet aankopen te doen bij Nederlandse bedrijven. Daarom werden keurmerken en brancheorganisaties opgericht om de consument goede
voorwaarden te geven. Na verloop van tijd gingen we de grens over, naar aangrenzende landen. We kregen Europese regels over netjes handelen tussen landen. En inmiddels doen we online zaken over de hele wereld. Maar dat is niet zonder risico’s:

  • Als een product niet geleverd wordt, heeft u niet zomaar uw geld terug. Er gelden geen wereldwijde regels die het u makkelijk maken. Nee, feit is dat u moet procederen in Hongkong volgens de wet van Hongkong.
  • U kunt wel een dure laptop kopen in Hongkong, maar hoe zit het met de garantie? In Nederland hebben we dat uitgebreid geregeld. Het product moet voldoen aan hetgeen u ervan mag verwachten. In Europa hebben we twee jaar garantie. Maar in Hongkong? En al zouden ze daar goede regels hebben, stuurt u uw aankoop retour? Sturen zij hem daadwerkelijk terug?
  •  Houd rekening met lange levertijden.

Tips bij online winkelen

Los van de risico’s zijn er natuurlijk ook voordelen aan het kopen in verre landen. Zo kunt u daar misschien iets aanschaffen wat hier (nog) niet te koop is. Of het is een stuk goedkoper dan hier. Mocht u graag wereldwijd willen shoppen, let dan hierop:

  • Controleer de winkel. Voer de naam in een zoekmachine in combinatie met ‘recensie’, ‘review’ of ‘klacht’.
  • Ga op de website van de politie na of daar meldingen zijn binnengekomen. Toets in het zoekveld ‘controleer verkopergegevens’ in.
  • Kijk of er contactgegevens op de site staan.
  • Betaal het liefst met Paypal of via een creditcard. Zij hebben vaak aankoopbescherming, een soort verzekering die u schadeloos stelt bij het niet ontvangen van producten. Niet goed voor uw rechtsgevoel, wél goed voor uw portemonnee. Gaat het toch mis, bel ons dan voor advies. Voor grensoverschrijdende geschillen binnen Europa kunt u ook terecht bij het Europees Consumenten Centrum. Doe ook aangifte, dat kan andere mensen behoeden voor hetzelfde probleem!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. oosterwijck says:

    Wanneer begrijpen de consumptieschapen eindelijk, dat ze eens moeten stoppen met die internet onzin? Ben zojuist weer lekker gaan winkelen. Je bent even in beweging, je ziet wat je koopt en betaal pas met het product in mijn handen.

  2. oosterwijck says:

    Half Nederland gaat wekelijks naar het fitness centrum om in beweging te zijn, maar ze hebben geen tijd om met de fiets naar een winkel te gaan. Ze bestellen maaltijden bij een maaltijdservice en laten de boodschappen thuis bezorgen. Die absurde gekte van kopen op internet is een prachtkans voor criminelen om de consumer schapen van hun geld te ontdoen. Daarbij doen ze ook nog iets goeds: zo blijft er minder geld over, voor pretpillen in de weekenden, anabolen steroiden in de sportschool en imitatie erectiepillen in de slaapkamer en imitatie vermageringspillen voor de dames.