Scootmobielperikelen

Meneer Ensberg belde naar ons spreekuur met een uitzonderlijk scootmobielprobleem. Een schoolvoorbeeld van een onhandige aanpak door de consument zelf. Gelukkig liep het goed af.

In 2015 koopt meneer Ensberg (74) een gloednieuwe scootmobiel voor het fikse bedrag van 3.200 euro. Hij nam er gelijk een onderhouds- en reparatieabonnement bij. In 2016 kreeg de scootmobiel een lekke band en ging een koplamp stuk. Toen bleek dat het reparatieabonnement niet automatisch was verlengd, waardoor hij voor aanzienlijke kosten kwam te staan. Op dat moment besloot hij om ook het onderhoudsabonnement op te zeggen. Dat vond hij tenslotte toch al te duur.

Kistje vol losse onderdelen

U raadt het al. Niet lang daarna haperde de motor van de scootmobiel. Meneer benaderde een ander bedrijf waar de reparaties goedkoper waren. Ze vervingen de koolborstel, maar dat bleek geen soelaas te bieden. Vlak na het wegrijden hield de scootmobiel er helemaal mee op. Blijkbaar was de motor doorgebrand. Het maken van die motor bleek een dure klus en in de zoektocht naar het euvel was de motor getransformeerd naar een kistje vol losse onderdelen waar niemand meer iets mee kon. Het spaargeld van meneer Ensberg was opgegaan aan de aankoop en reparaties. En zonder scootmobiel was hij aan huis gebonden.

Altijd terug naar de winkel

Dat was het moment dat hij naar ons spreekuur belde. En ook wij hadden geen goed nieuws voor meneer Ensberg. Hij had een foute volgorde aangehouden. Les 1 van het consumentenrecht: altijd terug naar de winkel waar je de aankoop hebt gedaan! Als een bedrijf hoort dat iemand anders aan zijn product heeft gesleuteld, zal het acuut zeggen dat het geen garantie meer zal bieden. Want misschien heeft die ‘derde’ de scootmobiel wel stukgemaakt. Als consument heeft u recht op een deugdelijk product. Voldoet een product niet aan wat u ervan mag verwachten, dan heeft u recht op herstel of vervanging. Hier hoeft u niet eindeloos mee akkoord te gaan. Na 2 keer herstel of vervanging kunt u ontbinding eisen. Valt het gebrek buiten de garantieperiode, dan draait u – afhankelijk van de economische levensduur – voor een deel van de kosten op.

Hand over het hart

Ondanks dat de heer Ensberg niet juist had gehandeld, lieten wij hem niet met het probleem zitten. We bemiddelen weliswaar niet standaard, maar de scootmobiel was zijn enige middel om buiten te komen. En hoe dan ook is het natuurlijk gek dat een motor na zo’n korte levensduur is doorgebrand. Wij namen contact op met de leverancier. Na ons verhaal aangehoord te hebben, streken ze met hun hand over het hart en haalden ze de box met motoronderdelen en de scootmobiel op, leverden een leenscootmobiel af om hem vervolgens kosteloos gerepareerd terug te brengen met een spiksplinternieuwe motor erin!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Mijn vrouw, die in Belgie woont, heeft een versleten knie. Ze kreeg van de ziektekosten verzekering, gratis een scootmobiel en ook een gratis onderhoudsabonnement, dat 4 jaar doorlopend is. Elke 4 jaar heeft ze recht op een nieuwe scootmobiel en de oude mag ze houden. Ze heeft daar niet om hoeven vragen. Toen de ziektekostenverzekering hoorde van haar knieprobleem, werd de mogelijkheid van een scootmobiel aangeboden. Kom daar maar eens om in Nederland.