Rogier de Haan: ‘Pensioenfonds Rail & OV op het verkeerde spoor’
Publicatiedatum: 11 december 2025
Een paar jaar geleden schreven op deze plek over de te lage pensioenuitbetalingen door pensioenfonds Rail & OV. We hadden ontdekt dat niet iedereen die recht had op de pensioenaanvulling voor tweeverdieners, deze ook kreeg. Gepensioneerden konden hierdoor tot enkele honderden euro’s per maand aan pensioen mislopen. En dat soms al jarenlang.
Veel reacties
We kregen veel reacties. We hielpen iedereen aan de juiste informatie, en in korte tijd kregen zo’n 1.000 gepensioneerden alsnog een verhoging van hun pensioen, en een nabetaling van achterstallig pensioen. Niet zelden ging het om tienduizenden euro’s. We schrokken van de getallen: voor zo’n klein pensioenfonds, vele malen kleiner dan bijvoorbeeld ABP, was het wel erg vaak misgegaan.
Verantwoordelijkheid nemen
We verwachtten dan ook een ondubbelzinnig mea culpa van Rail & OV. En boter bij de vis. Want deze gepensioneerden hadden vaak jarenlang moeten rondkomen van een te laag pensioen. Doordat het nu alsnog in één keer was nabetaald, ging een groot deel ervan op aan een torenhoge belastingaanslag en aan de terugbetaling van bijvoorbeeld zorgtoeslag. We verwachtten dat Rail & OV hiervoor verantwoordelijkheid zou nemen. Door alle gedupeerden wettelijke rente te betalen, en waar nodig een vergoeding voor de geleden belastingschade.
Kort daarvoor hadden we met ABP in vergelijkbare zaken grote schaderegelingen getroffen: ABP nam haar verantwoordelijkheid. Zoiets wilden we ook met Rail & OV afspreken. Het liep anders. Rail & OV wilde niets van een schaderegeling weten. Nee, het fonds wilde per dossier beoordelen of de gepensioneerde misschien zelf verkeerde informatie aan het fonds had gegeven, waardoor het fonds niet kon weten dat er recht was op een aanvulling.
Onduidelijk en onvolledig
Het leek ons onnodig veel werk. Want natuurlijk was er niemand die expres verkeerde of onvolledige informatie aan het fonds had doorgegeven, om op die manier een te laag pensioen te krijgen. Dat het toch zo’n 1.000 keer was misgegaan, kwam natuurlijk door iets anders: Rai l& OV had zelf onduidelijke en onvolledige informatie gegeven over de pensioenaanvulling. Of het fonds had correct doorgegeven informatie zelf verkeerd beoordeeld. Dat was onze analyse. Uiteindelijk zou Rail & OV er niet aan kunnen ontkomen om iedereen alsnog schadeloos te stellen.
Weer liep het anders. De maanden erna bleek dat Rail & OV soms tot schadevergoeding overging, maar vaak ook niet. Omdat het fonds tot de conclusie was gekomen dat hun eigen gepensioneerde zelf fouten had gemaakt in de aanvraag. Een trap na dus, in plaats van compensatie vanwege jarenlang te weinig pensioen.
We vroegen een aantal van die beoordelingen op, en kwamen zelf tot een heel andere conclusie: de informatie die het fonds aan zijn eigen gepensioneerden had gegeven, was gewoon niet duidelijk genoeg.
Wilt u zich aansluiten? Laat het dan weten!
We besloten in overleg te gaan met toezichthouder AFM. Dat leidde tot een officiële melding van de kwestie, zodat AFM kan onderzoeken of Rail & OV zich wel aan de regels heeft gehouden. Wilt u zich aansluiten bij onze melding, laat het dan weten; wij helpen u verder. Neem op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur contact met ons op via nummer 035-677 5511.
Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.
(Foto: Shutterstock)



