Relatiebemiddelingsbureaus in de fout

De lente is weer begonnen. Mensen maken hun tuin in orde, plannen uitjes, boeken reizen en ga zo maar door. Tenzij u alleen bent. Dan kan het zijn dat u zich juist in deze mooie tijd eenzaam voelt en dat u een beroep doet op 1 van de vele relatiebemiddelingsbureaus. Helaas nemen die het regelmatig niet zo nauw met de regels.

Zo benaderde meneer De Leeuw ons met een geschil dat hij heeft met een relatiebemiddelingsbureau. Op zondag surfte hij op het internet en kwam terecht bij een bureau speciaal voor 60-plussers. ‘Geef weer kleur aan uw leven’, ‘Geef de liefde een kans!’, ‘Wat heeft u te verliezen?’ Aangesproken door dit soort leuzen meldde meneer zich aan voor een vrijblijvend gesprek, waarin een karakterschets wordt gemaakt en de mogelijkheden voor bemiddeling worden besproken.

Bedenktijd

De dag erna wordt hij al gebeld en snel volgt een afspraak bij hem thuis. Daarin komen verschillende zaken aan de orde en er wordt overgegaan tot het maken van een karaktertest. Ook wordt die avond een contract gesloten voor 4 afspraken binnen 1 jaar voor een bedrag van 790 euro plus 45 euro inschrijfkosten. In de algemene voorwaarden staat dat meneer De Leeuw een bedenktijd heeft van 7 dagen. Mocht hij annuleren, dan worden de kosten van 195 euro (voor de karaktertest) en 45 euro inschrijfkosten in rekening gebracht. Meneer annuleert de volgende dag. Vervolgens wordt 240 euro afgeschreven van zijn rekening. Hij storneert het bedrag en er volgt een brief van een incassobureau. Niet veel later volgt een aanmaning met een verhoging van 40 euro. Dan belt meneer naar ons spreekuur en vraagt wat zijn rechten zijn met betrekking tot deze factuur van inmiddels 281,79 euro.

Overrompeling

Deze manier van werken valt onder de wet overeenkomsten gesloten buiten verkoopruimten. Als je iemand thuis ontvangt, je wordt op straat aangesproken of je bent in een ruimte met meer mensen bij elkaar gebracht, dan is er sprake van een bepaalde overrompeling. De wet geeft mensen dan 14 dagen de tijd om kosteloos te annuleren. Let op: Er zijn uitzonderingen!

Onjuiste informatie

In deze situatie meent het relatiebureau het recht te hebben om meneer De Leeuw op 1 avond feitelijk 2 overeenkomsten aan te bieden. Zo stellen zij dat ná het vrijblijvende intakegesprek een contract is aangegaan voor het maken van de karaktertest waarmee de dienst in feite al begint. Onzin, stellen wij. Door het verkeerd vermelden van de bedenktijd van 7 dagen, is incorrecte informatie gegeven, waardoor de bedenktijd is blijven lopen en meneer nog steeds binnen de termijn kosteloos kan annuleren. Was de informatievoorziening wél goed geweest, dan nóg had meneer De Leeuw kunnen ontbinden. Want om de dienst te laten beginnen waarvoor kosten gerekend mogen worden, moet expliciete schriftelijke toestemming van de consument worden gegeven. En dat betekent in gewone mensentaal dat meneer De Leeuw op rechtsgeldige wijze heeft ontbonden en vanwege de onjuiste informatie over de bedenktijd, draagt hij ook geen kosten voor de al uitgevoerde diensten. We zijn nog in conclaaf met het incassobureau over de zaak van meneer De Leeuw.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Lijkt me een open deur intrappen. … Hoe is het mogelijk dat er nog iemand bestaat, die in de aanbiedingen van relatie bemiddelingsbureaus trapt. Ik kan me herinneren dat er in de jaren zestig, zonnebrillen werden aangeboden bij postorderbedrijven, waarmee je door kleren kon kijken. Met andere woorden, met zo’n zonnebril zag je de naakte lijven van de buurvrouwen door de kleren heen. Voor een tientje had je zo’n bril. Lange tijd werd er goed verkocht, niemand durfde te reclameren en als je al het lef had, kreeg je gewoon geen antwoord. … Ditzelfde fenomeen, zie je nu met relatiebemiddeling. … Gelukkig zijn er nu consumentenprogramma’s waar bedrogen klanten terecht kunnen, als je tenminste durft. …