Pakketreizen vaak de beste keuze

We zien ze in het nieuwe seizoen van MAX vakantieman weer allemaal voorbij komen; los geboekte huurauto’s, losse tickets naar Sri Lanka zonder dekking van het calamiteitenfonds, vieze hotels geboekt zonder een extra dienst. Allemaal géén pakketreizen dus. En daardoor kunnen mensen niet bij de geschillencommissie terecht.

Wat is een pakketreis?

Er is sprake van een pakketreis als er een combinatie is van verschillende reisonderdelen die in één pakket bij een verkoper zijn geboekt. Het gaat dan om vervoer (vliegticket of anders), accommodatie, autohuur of een andere toeristische dienst. Bij 2 onderdelen is er al sprake van een pakketreis met alle voordelen die dat met zich meebrengt.

Dit zijn de voordelen

  • De organisator van de reis is volledig verantwoordelijk voor alle diensten van het pakket. Huurt u een auto binnen een pakketreis, dan kunt u de organisator daarvoor aanspreken.
  • Een reisorganisator die pakketreizen verkoopt, moet zich verplicht verzekeren tegen insolventie. Vaak doen ze dat via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (de SGR). Gaat een reisonderneming failliet, dan krijgt u uw geld terug. Organisatoren van reizen zijn in Nederland meestal aangesloten bij de Algemene Vereniging Van Reisondernemingen (de ANVR). Een lidmaatschap hiervan zorgt voor goede algemene voorwaarden voor de consument. Bij een lidmaatschap van de ANVR hoort een verplichte aansluiting bij het calamiteitenfonds. Dit fonds zorgt ervoor dat u wordt gerepatrieerd op het moment dat er een calamiteit is in het land waar u op vakantie bent. Denkt u recent aan de mensen die na de aanslagen in Sri Lanka werden teruggehaald. Moet u nog vertrekken op het moment dat er een calamiteit is opgetreden, dan zal de reisorganisatie u een alternatief bieden. Wilt u dat niet, dan kunt u uw geld terugkrijgen.
  • U kunt naar de geschillencommissie als er toch problemen ontstaan. Hoe stoffig de naam ook mag klinken, een pakketreis is al lang niet meer wat het vroeger was. Vroeger waren het vaak groepsreizen met excursies en helemaal van tevoren ingedeeld. Tegenwoordig kunt u heel veel onderdelen zelf samenstellen en er dus zelf een pakket van maken. Als u verschillende reisdiensten bij één verkooppunt boekt tegen een gezamenlijke of totaalprijs, dan is het meestal een pakketreis. Hier is ook sprake van als de ondernemer adverteert met een pakketreis, all inclusive, package deal, combinatiereis of een all-in arrangement waarbij u vervolgens zelf kunt kiezen uit een selectie van aangeboden reisdiensten. Wilt u onbezorgd op reis, dan raden wij u een pakketreis aan. En mocht u toch voor problemen komen te staan, dan kunt u ons natuurlijk ook altijd even bellen en kijken we met u mee!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie