Pakketjesellende

Meneer De Jong bestelde een parasol bij een webwinkel. Op de dag dat de parasol bezorgd zou worden, zat in zijn brievenbus een bericht van de bezorger dat het pakket was afgeleverd bij de buurvrouw op de hoek. Maar deze buurvrouw was al maanden niet aanwezig op dat adres. Meneer De Jong deed zijn beklag. De bezorger wijst vervolgens naar de webwinkel en de webwinkel naar de bezorger…

Als u iets koopt bij een webwinkel, blijft de verkoper verantwoordelijk voor een correcte aflevering. De stelling dat de parasol is afgeleverd bij de buurvrouw is onvoldoende bewijs voor de verkoper. Dit betekent namelijk niet dat het risico hiermee is overgedragen. De klant moet het pakket namelijk persoonlijk ontvangen en dat betekent dat de webwinkel voor de kosten moet opdraaien. Dit is anders als u zelf toestemming heeft gegeven om het pakketje bij iemand anders, bijvoorbeeld de buren, te laten afgeven als u er niet bent. Vaak kunt u die optie aanklikken in het bestelproces. Als u dus een pakketje laat bezorgen, denk er dan goed over na of u het bij iemand anders wilt laten afgeven. U neemt daarmee namelijk het risico over als er iets niet goed gaat. De heer De Jong had géén toestemming gegeven om het bij de buren af te geven.

Slechte bezorging

Pakketbezorgers gaan steeds creatiever om met de bezorging. Zo worden pakketjes in de kliko achtergelaten of onder de barbecue neergelegd. Soms worden ze door de brievenbus gepropt met als gevolg een beschadigd product, en soms liggen ze in de stromende regen op u te wachten. Postbezorgers wijten het aan tijdsdruk. Ze worden afgerekend op het aantal pakjes dat ze bezorgen en dat kan tot deze fouten leiden. Als iemand niet thuis is en ze moeten nog een keer terug naar de klant, kost dat tijd en geld. Mocht u zo’n ervaring hebben, adviseren wij u om altijd een klacht in te dienen bij de webwinkel en bij de pakketbezorger. Zorg ervoor dat u het afleverbewijs met de notitiewaar het pakket ligt niet weggooit. Ervaart u problemen met de postbezorging, dan kunt u informatie krijgen op postnl.nl en in het zoekveld ‘problemen postbezorging’ intoetsen.

Niet of te laat?

Heeft u zelf een brief of pakket verstuurd en is deze niet of veel te laat bezorgd? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. Op de website www.consuwijzer.nl vindt u een voorbeeldbrief. Het postbedrijf moet uw klacht in behandeling te nemen. Als u er niet uitkomt met het postbedrijf, kunt u in sommige gevallen naar de Geschillencommissie. Dat kan alleen als het bedrijf daarbij is aangesloten. Kijk op geschillencommissie.nl of dit zo is of bel 070-3105310 om dit na te gaan. Meneer De Jong is ondertussen in afwachting van zijn nieuwe parasol.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie