Om getikt van te worden

In aansluiting op het maatschappelijke MAX-programma Meldpunt schrijft presentatrice Elles de Bruin elke 2 weken een column over consumentenzaken. Deze keer: De nieuwe auto van Elles heeft een tik.

Rooskleurige toekomst

In 2019 kocht ik een elektrische auto. Mijn oude auto was overleden en zeker toen het in februari al bijna 20 graden was, wilde ik een duurzame keuze maken. Bovendien waren er in 2019 nog aantrekkelijke belastingmaatregelen voor de aanschaf van een elektrische auto. De verkoper deed zijn werk goed en hield mij een toekomst voor zonder prijzige benzine en dure reparaties. Een elektrische auto heeft weinig mechanische onderdelen en daardoor lage onderhoudskosten.

De tik blijft

So far, so good. Maar al snel na aankoop bleek dat mijn auto een rare tik heeft. Of moet ik zeggen tic… Ik probeerde het te negeren, maar toen ik me realiseerde dat ik voor het eerst in mijn leven een nieuwe auto had gekocht, waar nu dus wat mee was, leek het mij beter om terug te gaan naar de dealer. Inmiddels is dat 6 weken geleden. Ze hebben zich bij de dealer weken het hoofd gebroken over waar de tik vandaan komt. Het laatste bericht was een sensor in het rempedaal. Ik kreeg een verheugde monteur aan de lijn, die dacht dat het lek boven was. De dag erna belde hij beteuterd op dat de tik weer terug was. Inmiddels was duidelijk dat er meer eigenaren van auto’s van hetzelfde merk met dit euvel bij de garage aanklopten. Het laatste bericht is dat het om een iBooster gaat, die nu besteld is bij fabrikant Bosch. En wanneer die het onderdeel levert weet vooralsnog niemand. En ik? Ik rij in een leenauto, een elektrische, dat dan weer wel. Vooralsnog zonder tik, eh… tic.

Heeft u ook weleens problemen met de dealer, laat het weten op meldpunt@omroepmax.nl

Meldpunt, vanaf 13 september 2019 elke vrijdag om 19.00 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    De overheid probeert meer elektrische auto’s te verkopen met een subsidie van €4000. Een stimulans voor veel consumenten, die niet voldoende nadenken over het probleem van een persoonlijk laadstation. Op de meeste plaatsen is dit een groot probleem, zoals kabels over het trottoir en nog groter probleem bij huurappartementen, waar kabels uit de raam moeten hangen vanaf de vierde etage en dan dwars over de parkeerplaatsen, naar de betreffende auto. Het zou een stuk makkelijker zijn, als de overheid stimulerende maatregelen treft of wetgeving bedenkt, voor privé laadstations. en bovendien moeten er meer openbare laadstations bijkomen, waarbij de laadprijs niet verdubbeld wordt, maar voor normale prijzen aangeboden wordt.