elektrische auto

Naar het buitenland met een elektrische auto, hoe makkelijk is dat?

Steeds meer Nederlanders hebben een elektrische auto. Hier is het opladen van de accu op een groeiend aantal plaatsen mogelijk, maar hoe zit dat in het buitenland? Oftewel: hoe goed leent een elektrische auto zich voor een buitenlandse trip?

Steeds meer

‘Groei aantal stekkerauto’s zet door’ schrijft het Centraal Bureau voor de Statistiek in 2021. Uit analyse van het statistiekbureau blijkt dat steeds meer Nederlanders een dergelijk voertuig hebben. Het merendeel is weliswaar voor zakelijk gebruik, maar ook steeds meer particulieren hebben een auto die het louter moet hebben van de elektrisch oplaadbare accu.

In Nederland zijn zo’n 3.000 openbare oplaadpunten voor dit soort voertuigen en dat aantal neemt alleen maar toe. Hoe is dit in het buitenland? Nou, daar gaat het er iets anders aan toe.

In Europa

De ANWB heeft op de eigen website informatie staan over de oplaad-situaties in verschillende Europese landen. In België, bijvoorbeeld, zijn wel veel oplaadpunten, maar vooral in de grote steden. Op de interactieve kaart hieronder kunt u zien waar de laadpaaldichtheid het hoogst is.

Als u op de kaart klikt, uw linkermuisknop ingedrukt houdt en naar rechts beweegt, komt u vanzelf in Duitsland. Volgens de ANWB zijn hier weliswaar veel laadpalen, maar die bevinden zich met namen in het westen en midden. Ook als u met de elektrische auto naar Duitsland gaat, is het raadzaam om vooraf op te zoeken waar het dichtstbijzijnde oplaadpunt is.

Frankrijk

De situatie in Frankrijk bekijken? Beweeg de kaart dan naar links. De ANWB schrijft dat er in dit land steeds meer laadpalen bijkomen; het is mogelijk om elke 80 kilometer de accu van nieuwe stroom te voorzien. Toch zijn er ook gebieden waar echt niet zoveel laadpalen staan en bovendien spelen er in Frankrijk nog wat andere zaken. Zo hebben sommige laadpalen hier nog de type 3-stekker, terwijl de type 2 stekker inmiddels gebruikelijk is in de Europese Unie.
Om gebruik te kunnen maken van de type 3-palen, moet u zelf een type 3 stekker aanschaffen. Let ook op de laadpas, want het kan zijn dat uw exemplaar het niet overal in Frankrijk doet. In sommige delen wordt immers gewerkt met een lokale of regionale pas.

elles de bruin
Lees ook: Elles de Bruin: voor paal staan

Italië en Oostenrijk

Door naar het alpengebied. In Italië neemt het aantal laadpalen sterk toe, al zijn er niet overal evenveel. Bovendien is ook hier de type 3-stekker nog in de roulatie, al worden ze wel op steeds meer plekken vervangen door type 2-exemplaren. Dit gebeurt in Frankrijk overigens ook. Als u de kaart erbij pakt, zult u zien dat de meest laadpunten zich vooral in het noorden bevinden.

Dan Oostenrijk. “Het Oostenrijkse netwerk van openbare laadpunten is nog niet dekkend en het reizen met een elektrische auto door het land vergt daarom enige planning en voorbereiding”, schrijft de ANWB op de eigen site. Wie op de kaart kijkt, ziet ook dat er op sommige plekken geen blauw bolletje te bekennen is. Ook moet u in dit land niet alleen voor de stroom, maar ook voor de standplaats betalen. De auto hier nachten achtereen laten staan gaat u dan flink voelen in de portemonnee.

Kroatië

Kroatië is een ander populair vakantieland waar men naartoe kan met de auto. Daar zijn de mogelijkheden om uw voertuig op te laden nog vrij beperkt, zoals op de kaart kunt zien. Houd hier dus rekening mee als u besluit af te reizen.

Spanje

Tot slot Spanje, een favoriet vakantieland van veel Nederlanders. Met een auto die op brandstof rijdt, kunt u dit land van top to teen verkennen, maar met een elektrische auto is dit toch een ander verhaal. In de steden zijn er laadpalen, maar er zijn ook best wat stukken waar helemaal geen laadpaal te bekennen is.

(Bron: oplaadpalen.nl, ANWB, CBS, NOS, archief. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

  1. Rypkep says:

    Er is nog verschil tussen snelladers en gewone laders. Ook die zijn tijdens de vakantie bruikbaar. Dit schrijft de ANWB:
    Nederland telt momenteel zo’n 81.000 openbare laadpalen waarvan meer dan 3000 snelladers.