MAX Ombudsman: 3000% succesvol!?

De redactie van Hallo Nederland vond het leuk om een jaaroverzicht MAX Ombudsman te maken.  Een item waarin we de balans van het afgelopen jaar opmaken en ook alvast vooruit kijken naar wat 2017 ons gaat bieden. In dit verband vroeg de redacteur aan mij wat ons succespercentage is. 70, of misschien zelfs 80? Ik dacht: ik heb geen flauw idee, ik ben niet zo van de percentages. Het gaat mij om wat er áchter die getallen gebeurt. Maar goed, als hij een percentage wil, dan krijgt hij van mij een percentage. Ik antwoordde de redacteur dat hij iets te laag inzette; ik dacht meer aan 3000%.

Met MAX Ombudsman doen we iets anders dan individuele belangenbehartiging. Wij zijn geen advocatenkantoor. Wij doen niet hetzelfde als een rechtsbijstandsverzekeraar. MAX-leden kunnen bij ons hun verhaal, vraag of klacht kwijt. Wij proberen de beller op weg te helpen. Door simpelweg het verhaal aan te horen, door mee te denken, te adviseren, door te verwijzen. Met ons spreekuur proberen we een steun in de rug te zijn.

Maar we pikken er ook zaken uit die staan voor een groter verhaal. Of problemen waar veel meer mensen mee te maken hebben. Zaken die beginnen als één enkele klacht, als een klein sneeuwballetje, maar die via Hallo Nederland, Meldpunt!, Tijd voor MAX Radio, MAX Magazine en facebook kunnen uitgroeien tot een lawine.

Een voorbeeld hiervan was een fraai succes aan het begin van 2016. Na ruim een jaar aandringen van onze kant en een persoonlijk gesprek met staatssecretaris Klijnsma, trof de laatste een regeling voor iedereen die vanwege een eenmalige pensioenafkoop was gekort op de AOW partnertoeslag. Dit verhaal was begonnen met slechts twee cliënten, die een jaar eerder in Meldpunt hun verhaal hadden gedaan. Tegen de tijd dat de oplossing in zicht kwam, hadden we ruim 200 meldingen. De oplossing kwam er voor maar liefst 6.500 mensen. Dat zijn meer mensen dan we in heel 2016 in ons spreekuur hebben gehad. Zij kregen in totaal 3 miljoen euro terug van de overheid. Inderdaad:  3000% succes!

Een vergelijkbaar succes hadden we met de rekenfouten van pensioenfondsen. Begin 2016 behandelde ik in Meldpunt een zaak van een mevrouw die vanwege een verkeerde berekening van het pensioenfonds, 250 euro moest terugbetalen. In oktober 2016, na opnieuw media-aandacht, troffen 3 grote pensioenfondsen een regeling van honderdduizenden euro’s voor honderden gepensioneerden die de dupe waren geweest van een rekenfout.

Natuurlijk lossen we niet alles op. Ik zei al: we willen in de eerste plaats een steun in de rug zijn. Maar áls we op een grotere misstand stuiten, dan gaan we er voor de volle 3000% voor. Ook in 2017.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Goed zo, goed gedaan Max.