Het dak op

Jeanine Janssen: Ze kunnen het dak op!

Het echtpaar Koudijs uit Waalre (beiden in de 80) krijgt 2 mannen aan de deur die aanbieden hun dakgoten schoon te maken voor 20 euro. Ze gaan eropin. Ze hebben een lekkage en wellicht wordt die zo verholpen.

Nadat het bedrijf het dak op is gegaan komen ze met een prijsopgave van 2.500 euro. Er zou van alles mis zijn aan het dak. Dat vindt de familie Koudijs te gortig. Het bedrijf verlaagt de prijs naar 1.500 euro. Er wordt een bonnetje geschreven zonder specificatie wat er precies gedaan gaat worden voor dat bedrag. De dag erna komen 2 mannen. Zij gaan anderhalf uur het dak op en dan wordt afgerekend. Op de bon staan een aantal steekwoorden wat er gedaan zou zijn.

Een oude bekende…

Het zit de familie Koudijs niet lekker. Ze sturen een aangetekende brief met de vraag wat er nu eigenlijk precies is gedaan. Daar krijgen ze geen reactie op. Samen met het programma Meldpunt sturen we een deskundige eropaf. Het lood is niet vervangen, maar slechts geschilderd. Er is een houten plaatje aangebracht waar dat niet nodig was. De totale kosten zouden volgens de deskundige nog geen honderd euro mogen zijn. Het adres waar dit bedrijf gevestigd is blijkt een oude bekende van ons. De heer Vermaat moest destijds aan een ander bedrijf, gevestigd op hetzelfde adres, 2.400 euro betalen. Ook daar was de grote vraag wat er gedaan was voor dat bedrag.

Waar betaal je voor?

Er zijn 3 wetten waarop een consument zich kan beroepen in dit soort situaties; Oneerlijke handelspraktijken, Dwaling en Buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten. Bij al deze wetten komt het erop neer dat het voor mensen van tevoren duidelijk moet zijn waar ze precies voor betalen. Als ze van tevoren hadden geweten wat er gedaan werd voor deze prijs dan zouden ze de overeenkomst niet hebben gesloten. Het geld moet daarom terug. Daar is het bedrijf het niet mee eens. Zij vinden dat de lekkage is opgelost en daarom betalen ze niks terug.

Tips voor u als consument:

  • Raak niet in paniek bij een lekkage. Neem de tijd om te kijken welke bedrijven u kunnen helpen.
  • Sluit geen overeenkomsten aan de deur; laat eerst alles goed op papier zetten voordat u akkoord gaat.
  • Vraag meerdere offertes. Door de vergelijking weet u of dezelfde problemen worden geconstateerd en of de prijs redelijk is.
  • Doe zaken met een erkend bedrijf. U kunt dan naar de geschillencommissie als er problemen zijn.
  • Lees reviews op internet. Dit bedrijf had al meer klachten op zijn naam staan.
  • Overweeg een rechtsbijstandsverzekering. Zij zouden voor de familie Koudijs deze zaak hebben opgepakt. Helaas hadden ze zo’n verzekering niet. Een gang naar de rechter op eigen houtje vinden ze te ingewikkeld en te duur.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

(Bron: MAX Magazine. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord