welk voucher is veilig

Jeanine Janssen: ‘Al die vouchers…’

Menigeen zie door de bomen het bos niet meer. Met welke voucher ben ik veilig? In het begin van de coronapandemie is de coronavoucher in het leven geroepen. Reisorganisaties moesten de pakketreizen annuleren en konden al die mensen niet meteen hun geld terugbetalen.

Dekking

Het veilige aan deze pakketvouchers was de dekking door de Stichting  Garantiefonds Reisgelden, kortweg SGR. De waarde van de vouchers was verzekerd bij een mogelijke faillissement van de reisorganisatie. U als consument mocht uw geld terugvragen, maar om de branche te steunen werd deze voucher breed geaccepteerd door consumenten.

Niet-gedekte vouchers

Ze zouden 1 jaar geldig zijn en wie de waarde niet voor een nieuwe boeking wilde inzitten, zou het geld een jaar later terugkrijgen op zijn rekening. Ook andere bedrijven in de vakantiesector kwamen met vouchers, waaronder de huisjesbranche, verenigd in Hiswa-Recron. Dat waren echter niet-gedekte vouchers. Gingen de huisjesverhuurders failliet, dan  kon de consument alsnog fluiten naar zijn geld.

Ook de luchtvaartbranche, zonder garantiefonds, begon met het uitdelen van vouchers. Totdat de Europese Commissie zei dat ze verplicht waren om het geld van de vliegtickets uit te betalen aan de consument.

Daarnaast gebruikten allerlei losse accommodaties en evenementen ook vouchers. Meestal ook niet gedekt door een garantiefonds, waardoor de consument bij een faillissement alsnog zijn geld kwijt zou zijn.

Vouchers mag u weigeren

Gelukkig zijn we nu van al die diverse problemen af. Er worden geen nieuwe vouchers meer uitgereikt. Wil iemand ze u wel aanbieden? Weiger ze en vraag uw geld terug!

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Linda82 says:

    Begin vorig jaar (nog voor corona) twee tickets geboekt via MYTRIP met TAP Portugal en de dag erna nog 2 koffers erbij geboekt via de TAP site zelf. Ik kreeg toen na annulering 2 vouchers aangeboden (daarna bleek in een vreemde valuta) en die heb ik toen maar geaccepteerd, omdat ik bang was om helemaal niets te krijgen en met het idee om over een tijd zoals geadviseerd het geld terug te vragen en te krijgen. In het begin kon ik ze telefonisch niet bereiken en eenmaal wel, werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Eerst zeiden ze nog dat het werd verwerkt en ik binnen een paar weken mijn geld terug zou krijgen bla bla bla, nooit gebeurd natuurlijk en dat het ineens aan MYTRIP lag en niet aan hen. Geld van de koffers kon wel, omdat het rechtstreeks bij TAP geboekt was, ook dat geld heb ik nog niet ontvangen. Ik ben radeloos en wil mijn geld terug, bijna 1000 euro bij elkaar. Ik weet niet wat ik kan en moet doen, dit speelt al zo lang weer inmiddels en word er moe van.

    Wat zijn mijn opties en heb ik nog wel een optie?

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Lida82, bedankt voor uw reactie. U kunt met reisvragen terecht bij MAX Vakantieman: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/ MAX-leden kunnen daarnaast met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.