Huurakte: het laatste hoofdstuk

Wat één telefoontje van een MAX-lid naar ons spreekuur al niet in gang kan zetten! Een bedrijf dat huurders willens en wetens heeft misleid, is fors beboet. Pure gerechtigheid.

Op 29 oktober 2013 belde mevrouw Van den Berg ons op. Ze had een klacht over het bedrijf Huurakte. Nu, ruim 2,5 jaar later, is Huurakte door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over de knie gelegd. Het bedrijf moet 9 ton boete betalen. De 3 leidinggevenden moeten privé ook nog eens 85.000 euro aan boetes betalen.

Met één muisklik

Vanzelf ging het allemaal niet. Het telefoontje van mevrouw Van den Berg leidde tot een item in Tijd voor MAX. Waar ging het om: mevrouw Van den Berg had op het internet gezocht naar huurwoningen en werd vervolgens gebeld door iemand van Huurakte. Zonder dat mevrouw Van den Berg het zich realiseerde, had de medewerker haar een digitale handtekening laten zetten onder een contract. Door één muisklik zat mevrouw Van den Berg vast aan een contract waarin stond dat ze 490 euro aan Huurakte moest betalen. Dit bedrag kon Huurakte volgens het contract inhouden op haar pensioen. Wij zorgden ervoor dat de vordering van Huurakte van tafel ging.

Ombudsman voor de rechter

Zaak opgelost, door naar de volgende, dachten we nog. Dat bleek een misvatting. Huurakte sleepte ons tot 2 keer toe voor de rechter vanwege vermeende smaad en laster. Ondertussen meldden meer gedupeerden zich bij ons. We besloten met Meldpunt! om een volledige uitzending te besteden aan de werkwijze van Huurakte. En natuurlijk wijdden we op deze plek enkele columns aan het fenomeen van de digitale handtekening en aan de handelwijze van Huurakte.

Medewerkers onder druk gezet

De procedures tegen Huurakte wonnen we met vlag en wimpel. Ondertussen zei Huurakte de werkwijze te hebben aangepast. Maar nog was het niet klaar. We hadden gedupeerden opgeroepen zich te melden bij de ACM. Daarnaast meldden zich naar aanleiding van de Meldpunt!-uitzending enkele oud-werknemers van Huurakte bij ons. Zij vertelden ons hoe zij onder druk werden gezet om klanten op slinkse wijze een digitale handtekening onder het contract te laten zetten. We brachten hen in contact met de ACM. De Autoriteit startte een diepgaand onderzoek naar het reilen en zeilen van Huurakte. Met uiteindelijk torenhoge boetes als resultaat. Wij zijn erg blij met het eindresultaat. De mensen achter dit bedrijf hebben willens en wetens woningzoekenden misleid en hun geld afgepakt. Dat deze lieden nu als privépersoon zijn beboet, is pure gerechtigheid. Wat één telefoontje
naar ons spreekuur al niet in gang kan zetten…

Geef een reactie