zorgkosten

Hoe houden we de zorgkosten laag?

In korte tijd kreeg de MAX Ombudsman 4 meldingen van mensen die naar een nieuwe tandarts zijn gegaan, waarna ze een factuur met code ‘C22’ ontvingen. De omschrijving bij die code: ‘aanvullende medische anamnese na (schriftelijke) routinevragen’. Kosten: € 20,44.

Meneer Klaassen trof dit bedrag 2 keer aan voor zijn 2 kinderen van 3 en 1 jaar oud. Het bedrag kwam bovenop de kosten van het reguliere consult. Het jongste kind werd niet eens
bekeken door de tandarts en de oudste welgeteld één minuut. Voor totaal hoogstens 5 minuten werd een bedrag bij de verzekeraar gedeclareerd van maar liefst € 81,76. Aangezien meneer Klaassen de zoon is van een tandarts, herkende hij de code ‘C22’ en nam contact op met de tandarts. De assistente gaf bits aan dat ze dit altijd in rekening brengen en dat het ook gewoon mag.

Waar staat die code voor?

Kosten voor een medische intake, ofwel een schriftelijke medische anamnese, mogen tandartsen declareren als er na het stellen van routinevragen nog meer medische
informatie nodig is over een patiënt. Let op, dit mogen ze alléén declareren als er iets bijzonders of complex aan de hand is. Een vragenlijst invullen als iemand voor het eerst bij een nieuwe
tandarts komt, routinevragen over zwangerschap of over medicatie, komen niet in aanmerking voor een declaratie! Meneer Klaassen liet het er niet bij zitten. Hij meldde zich bij zijn zorgverzekeraar. Die gaf gelijk aan dat de tandarts de kosten niet in rekening mag brengen bij een standaardaanmelding. De verzekeraar nam contact op met de tandarts, waarna de rekening
werd ingetrokken. De tandarts zou een steekproef krijgen vanuit de verzekeraar om alle declaraties te checken.

Dit gebeurt op grotere schaal

Hierna ontving de MAX Ombudsman nog 3 soortgelijke klachten over verschillende tandartsen. We vermoeden hierdoor dat tandartsen dit op veel grotere schaal doen. En in 2011 kwamen er al berichten met betrekking tot dit probleem bij de Nederlandse Zorgautoriteit binnen. Blijkbaar speelt het nog steeds.

Bekijk uw declaraties goed, zo houden we zorgkosten laag

Wij vragen u bij deze om uw declaraties goed te bekijken en na te denken of deze code (of eventuele andere codes) terecht zijn gedeclareerd. Hebt u gekregen waarvoor de zorgverzekering moet betalen? Meld het ons als het niet zo is! Als u constateert dat er vaak onterecht wordt gedeclareerd, dan zullen we uw meldingen doorgeven aan de Nederlandse Zorgautoriteit. Zij hoort de belangen van de samenleving te beschermen als het gaat om betaalbare, toegankelijke en goede gezondheidszorg. Meneer Klaassen heeft gelijk; samen moeten we de zorg betaalbaar houden. En dat begint met ook een punt maken van bedragen die op het eerste oog klein lijken. Met bijna 17 miljoen mensen in Nederland worden de kleine bedragen tenslotte vanzelf immens groot!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. oosterwijck says:

    Als er massaal gefraudeerd word met aanvullende anamnese (C22) bij tandartsen moet dit al veel eerder zijn opgevallen bij de zorgautoriteit. Ook in ziekenhuizen wordt massaal onrechtmatig gefactureerd met z.g. standaardvoorzieningen, die nooit hebben plaatsgevonden. Dit wijst erop dat deze illegale facturering stilzwijgend is toegestaan. Deze manier van zelfverrijking met gelden van de zorgverzekering (dus geld van U en MIJ), komen veel vaker voor in ons zorgsysteem. … Persoonlijk ervaar ik ook een schandaal: Ik heb al meerdere keren gewezen op de onnodig dure facturering van medicijnen en daarbij als voorbeeld gesteld, mijn Astma puffer Pulmicort, waarvoor ik 4x meer betaal in Nederland als in Belgie. Dat verschil bedraagt €60 in Nederland, tegenover €15 in Belgie. Ook hierover heb ik de zorgautoriteit benaderd, maar krijg niet eens antwoord. Ook heb ik mevr. Schipper en de Tweede Kamer benaderd over deze frauduleuze handelswijze, maar ook dáár, geen enkele reactie, als een geruststellend briefje, met de tekst:” Dat kleine verschillen altijd mogelijk blijven”. Dus een prijsverschil van 400% noemen ze een klein verschil. Dat 4x hogere bedrag, wordt gewoon door de ziektekostenverzekering uitbetaald, mits U uw eigen risico hebt opgebruikt, voordien betaald U direct 4x teveel uit uw eigen risico. Maar punt blijf wel, dat de farmacie industrie en de apotheek, aan zelfverrijking doet, op kosten van de bevolking. … En geloof maar, dat er nog véél méér voorbeelden te vinden zijn, als we nóg meer medicijnen en handelingen uitspitten. De bevolking wordt massaal bedrogen en bestolen. PS Ik koop al 8 jaar mijn puffer in Belgie in een blisterverpakking, voor een heel jaar en dat bespaard me 6x €45 per jaar, waarmee ik bijna €2500 heb bespaard (alleen al voor dit ene medicijn)

  2. oosterwijck says:

    Hoe houden we de zorgkosten laag? … Nog een tip. … De brillenmaffia, verkoopt leesbrillen, twee voor de prijs van één ten bedrage van €80 die nog geen €5 waarde vertegenwoordigen. Op kosten van de ziektekostenverzekering. Elke dag word je op TV geterroriseerd met brillenreclame, die miljarden per jaar kost. Deze brillenreclame zit ingebakken in de prijs van een bril. Dus de consument betaald miljarden per jaar aan de reclamejongens, via zijn ziektekostenverzekering. …. Denk daar eens over na.