Gevolgschade: haalbaar of niet?

U staat op het vliegveld en krijgt te horen dat uw vlucht minstens 8 uur vertraging heeft. Uiteindelijk wordt dat zelfs 14 uur… Het is geen buitengewone omstandigheid, dus u heeft recht op een vergoeding voor het verlies van tijd. Maar u maakt meer kosten. Krijgt u die ook vergoed?

Het verlies van tijd is geregeld in een Europese verordening. Afhankelijk van waar u heen vliegt, heeft u recht op 250, 400 of 600 euro. Dat zijn vastgestelde bedragen. Inmiddels is er veel geprocedeerd over de vraag of de luchtvaartmaatschappij zich kan beroepen op een buitengewone omstandigheid om daarmee onder die vergoeding uit te komen. Dat is eigenlijk alleen maar zo als de oorzaak van de vertraging buiten de invloedssfeer van de maatschappij lag, zoals een vogel die in de motor van het vliegtuig is gevlogen, een staking van de luchtverkeersleiding (een staking van het eigen personeel levert géén buitengewone omstandigheid op!) of slecht weer. In veel gevallen moet de vliegtuigmaatschappij gewoon betalen.

Alleen nog dure huurauto’s

Terug naar de 14 uur vertraging. Laten we zeggen dat u voor het tijdverlies recht heeft op 400 euro. Maar dan komt u aan op de plaats van bestemming en is uw huurauto inmiddels vergeven, waardoor u alleen een andere kunt huren die 150 euro duurder is. U heeft een hotelovernachting gemist van 120 euro en met de geplande excursie van die dag kon u ook niet mee. Nog een kostenpost van 90 euro. De totale gevolgkosten van de vertraging van die vlucht zijn 360 euro. Kunt u die vergoed krijgen? Ja, dat kan. Maar het kost even wat extra moeite. De gevolgschade van de vertraging is geregeld in het verdrag van Montreal. Let op, ook hier kan de luchtvaartmaatschappij zich beroepen op overmacht. Er zijn echter niet veel voorbeelden van bekend; er wordt veel minder over geprocedeerd. Maar het lijkt logisch dat een beroep op overmacht op basis van de verordening vaak ook overmacht zal opleveren voor het verdrag.

Het loont de moeite

We kunnen ons voorstellen dat u niet wilt procederen tegen een (buitenlandse) luchtvaartmaatschappij. Maar we horen ook geluiden van claimbureaus die dit soort procedures voeren, dat de luchtvaartmaatschappij in een eerder stadium overstag gaat om te voorkomen dat er te veel voorbeelden worden uitgeprocedeerd. Dan zou het voor veel meer consumenten makkelijker worden om hun gevolgschade te halen.

Voor de rechter

In principe is een procedure voor kleine vorderingen niet heel moeilijk en niet heel duur. Er zijn slechts griffiekosten verschuldigd en u kunt zelf procederen. Er bestaat wel een risico dat u bij verlies van de zaak de proceskosten van de andere partij moet betalen, maar dat zijn gemaximeerde tarieven. Mocht u een dergelijke procedure tegen een buitenlandse luchtvaartmaatschappij overwegen, dan kunt u advies vragen bij het Europees Consumentencentrum. Zij kunnen u de procedure uitleggen. Komt u uiteindelijk voor de rechter en krijgt u een uitspraak? Dan lezen wij die graag en helpen daarmee weer andere consumenten.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie