bekeuring

Bekeurd in het buitenland, wat nu?

De vakantie is voorbij en het dagelijkse leven is weer van start gegaan. Soms valt er een nare herinnering aan die leuke vakantie op de mat; een bekeuring voor te snel rijden of voor verkeerd parkeren in het buitenland bijvoorbeeld. En dan?

Het overkwam mijnheer Visser die in Luxemburg een parkeerboete ontving, ondanks dat hij zijn invalidenkaart duidelijk zichtbaar had neergelegd. Mijnheer Visser wil beroep aantekenen, maar zijn rechtsbijstandsverzekeraar en het Juridisch Loket geven aan niets te kunnen doen omdat zij geen Frans spreken.

Teken beroep aan

Wanneer u vindt dat u onterecht een bekeuring heeft ontvangen, kunt u beroep aantekenen. U laat dan weten waarom u het er niet mee eens bent. Over het algemeen staat in de kennisgeving aangegeven bij wie u beroep moet aantekenen en binnen welke termijn. Bij een afwijzing kunt u nog een keer in beroep gaan. Er moet wel sprake zijn van een gegronde reden, bijvoorbeeld dat u niet ter plaatse was of het kenteken niet klopt. De bekeuring wordt onherroepelijk verklaard wanneer u deze niet betaalt of u niet in beroep gaat. De inning kan dan aan Nederland worden overgedragen. Dit alles volgens afspraken die zijn gemaakt tussen de EU-lidstaten. In bijna alle EU-landen kan de inning worden overgedragen, behalve in Griekenland en Ierland. Zolang de bekeuring niet is betaald, bestaat het risico dat uw naam in het opsporingsregister komt te staan en bij een grens- of verkeerscontrole zal u de bekeuring alsnog moeten betalen.

Mocht u geflitst zijn in het buitenland, dan ontvangt u de bekeuring thuis. Dit kan een aantal maanden duren. Op grond van internationale en Europese wetgeving kunnen opsporingsinstanties uw gegevens achterhalen. Ook tegen deze bekeuring kunt u beroep indienen en dit gaat op dezelfde manier als zojuist is beschreven. Wanneer u twijfelt over de echtheid van een buitenlandse bekeuring, kunt u contact opnemen met de instantie die de boete heeft opgelegd.
Alleen officiële instanties kunnen kentekengegevens opvragen in een ander land. Nu mijnheer Visser niet geholpen kan worden vanwege de taalbarrière, is hem geadviseerd zijn zaak voor te leggen aan het Europees Consumenten Centrum (ECC). Het ECC heeft hem laten weten de stukken te willen bekijken. Of ze hem uiteindelijk kunnen helpen, zal achteraf moeten blijken.

Meer informatie

LET OP: naast het bedrag van de bekeuring moet u meestal ook administratiekosten betalen!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie