BKR-registratie

Dit is waarom een BKR-registratie na aflossing nog 5 jaar zichtbaar is

Een BKR-registratie is een registratie van leningen die u heeft afgesloten. Zelfs nadat u een lening volledig heeft afgelost, blijven uw gegevens nog 5 jaar zichtbaar. In dit artikel leggen we uit waarom BKR uw informatie zo lang bewaart en wat dit betekent voor uw financiële situatie.

Ruim 7 miljoen mensen hebben een BKR-registratie

BKR staat voor Bureau Krediet Registratie. Dit is een onafhankelijke stichting die kredieten, leningen en betalingsachterstanden registreert, zodat kredietaanbieders een beeld krijgen van iemands financiële situatie en zo verantwoord kunnen beoordelen of iemand een nieuw krediet kan afsluiten.

U wordt geregistreerd bij BKR zodra u een krediet heeft gekregen van meer dan 250 euro van een bedrijf dat is aangesloten bij BKR. Een krediet is bijvoorbeeld een hypotheek, lening of de mogelijkheid om rood te staan. Ook de maandelijkse kosten voor een mobiele telefoon (op afbetaling) met abonnement van meer dan 250 euro, vallen onder een krediet. Ruim 7 miljoen mensen hebben een BKR-registratie. Bij Mijn kredietoverzicht kunt u zien of u één van hen bent

Heeft u gekozen voor achteraf betalen? Dan krijgt u geen BKR-registratie. Ook een studieschuld, een lening van vrienden of familie, en betalingsachterstanden bij de Belastingdienst, energieleveranciers, woningcorporaties of zorgverzekeraars worden niet bij BKR geregistreerd.

Het verschil tussen een positieve en negatieve registratie

Bij het BKR wordt onderscheid gemaakt tussen een positieve en negatieve registratie:

  • Positieve registratie: houdt u zich aan de afspraken van de lening? Dan is een registratie bij het BKR niet altijd een probleem. U heeft dan een positieve registratie.
  • Negatieve registratie: heeft u een achterstand met uw betalingen? Dan krijgt u een negatieve BKR-registratie. Dit zijn codes die elke bank kan zien. Bij deze codes let de bank extra op als u een lening aanvraagt.

Na aflossing is uw BKR-registratie nog 5 jaar zichtbaar

Uw registratie bij BKR blijft staan zolang uw krediet loopt. Zodra u uw krediet volledig heeft afgelost, gaat de bewaartermijn in. Uw gegevens blijven nog 5 jaar bewaard en zijn zichtbaar voor kredietaanbieders. Bij uw gegevens staat dan dat het een afgelost krediet is met de einddatum ervan.

In sommige Nederlandse gemeenten geldt sinds 2023 een kortere termijn van 6 maanden voor mensen die een schuldhulptraject succesvol hebben afgerond. Dit zorgt ervoor dat zij na een intensief traject weer met een schone lei kunnen beginnen. Echter, voor de meeste mensen geldt nog steeds de termijn van 5 jaar.

Uw eerdere betaalgedrag helpt zowel uzelf als kredietaanbieders

De termijn van 5 jaar is er om u te beschermen, maar helpt kredietaanbieders ook om uw betaalgedrag uit het verleden te bekijken. Zo kunnen ze beter inschatten of uw situatie stabiel genoeg is voor een nieuw krediet.

Heeft u weleens een betalingsachterstand gehad? Dan is de bank misschien iets voorzichtiger met uw verzoek. De kredietaanbieder heeft hiervoor een acceptatiebeleid en besluit uiteindelijk of u een nieuwe lening krijgt of niet. Deze kan dan ook beslissen om u alleen een deel van het gevraagde bedrag te verstrekken.

Soms kunt u uw registratie laten aanpassen of verwijderen

Soms is het mogelijk om uw registratie aan te laten passen of te laten verwijderen, bijvoorbeeld als er iets niet klopt of u onevenredig lang last heeft van een kleine betalingsachterstand.

Daarvoor kunt u een verzoek neerleggen bij uw kredietverstrekker (en dus niet bij Stichting BKR). Gaat uw kredietverstrekker niet akkoord, dan kunt u alsnog contact opnemen met Stichting BKR of Klachteninstituut Kifid.

(Bron: Stichting BKR, Autoriteit Persoonsgegevens, Het Juridisch Loket. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Dockertje says:

    Maar wees niet verbaast als uw gegevens na 20 jaar nog zichtbaar zijn , dat ze je (zogenaamd)vergeten zijn .

      Yubi says:

      Das toch echt uiterst zeldzaam. Heb in de 13 jaar dat ik als Hypotheek en leningen medw. bij de bank en de talloze malen dat ik een client zn gegevens daar in het BKR register moest checken dat maar 3 maal meegemaakt en dat was dan ook nog omdat het bedrijf dat het krediet verstrekte het niet afgemeld had.

      keesje39 says:

      Hebt u dat zelf ervaren?