Vrouw kijkt geschrokken naar kapotte wasmachine die schuim lekt.

Product kapot, maar geen garantie meer? U heeft meer rechten dan u denkt

Als u iets in de winkel koopt, mag u ervanuit gaan dat het gewoon werkt. Toch kan het gebeuren dat bijvoorbeeld uw wasmachine al snel keuren vertoont. Dan kunt u zich beroepen op uw garantie. Maar wat als die garantieperiode voorbij is? Waar heeft u dan nog recht op?

Wettelijke garantie

Een nieuwe vriezer, televisie, pan of winterjas. Als u een product koopt, heeft u er recht op dat deze zijn werk doet. Als een product gebreken blijkt te hebben, biedt de wet u bescherming. Als het product buiten uw schuld om stuk is of niet doet wat het belooft, heeft u recht op gratis reparatie of een vervangend product. Dat valt onder de wettelijke garantie. In dat geval mag de verkoper geen kosten bij u in rekening brengen en moet die u reparatie of vervanging aanbieden.

Naast uw wettelijke garantie, bestaan ook fabrieksgarantie en/of verkopersgarantie. Dit zijn extra garanties die u van de fabrikant of verkoper krijgt, bovenop uw wettelijke garantie. U kunt daarnaast ook extra garantie bijkopen. Goed om te weten: wettelijke garantie gaat altijd boven fabrieks- en/of verkopersgarantie en de garantie die u heeft bijgekocht.

Wat mag u verwachten?

Een vriezer moet vriezen. Een jas hoort niet na 2 keer gebruik uit elkaar te vallen. Op een televisie moet u tv kunnen kijken. Dat mag u van deze producten verwachten. U mag er ook van uitgaan dat deze goederen een tijd goed functioneren. Maar daar zit de crux, want ‘een tijd’ is een subjectief begrip.

Hoewel u recht heeft op wettelijke garantie, vertelt de wet u niet hoe lang een product goed moet functioneren. De te verwachten levensduur verschilt immers per product. U mag bijvoorbeeld een langere levensduur verwachten van een dure wasmachine ten opzichte van een goedkope wasmachine. Wat u van het product en de levensduur mag verwachten hangt ook af van het merk, de prijs, wat de verkoper (of reclame) u over het product zegt en beloofd en waar u het koopt.

Het blijft echter vaag wat levensduur precies is. Hierin biedt de wet geen soelaas. Techniek Nederland biedt enige hulp en heeft 10 productgroepen in kaart gebracht en wat de gemiddelde levensduur is die u ervan kunt verwachten. Maar vergeet niet dat hier geen exacte wettelijke regels voor bestaan. Het is slechts een indicatie.

Bewijslast

Als uw nieuwe product binnen 1 jaar stuk gaat, gaat de wet uit van een slecht product. In dat geval heeft u recht op gratis reparatie of een vervangend product. De bewijslast om aan te tonen dat het géén slecht product is – en dat het bijvoorbeeld stuk is gegaan door verkeerd gebruik van de consument – ligt bij de verkoper.

Hetzelfde geldt wanneer het product na 1 jaar normaal gebruik kapot gaat en u mag verwachten dat het langer dan 1 jaar mee zou moeten gaan. Ook dan heeft u recht op gratis repartie of een vervangend product. Het verschil is echter dat u moet bewijzen dat het product gebreken heeft, dat u niets te verwijten valt en dat u het product normaal gebruik heeft. Normaal gebruik is het gebruik zoals in de gebruiksaanwijzing van het product staat omschreven.

Internetsnelheid laag provider schuld
Lees ook: Uw internetsnelheid thuis is lager dan beloofd: hoe bewijst u dit en wat zijn uw rechten?

Wat als de garantieperiode voorbij is?

Ook als uw apparaat buiten de gegeven garantieperiode stuk gaat – en u er vanuit mag gaan dat het product langer mee had moeten gaan – kan de verkoper aansprakelijk gesteld worden. Die moet dan zorgen voor herstel of vervanging. Want ook buiten de garantieperiode die de verkoper u geeft, geldt uw wettelijke garantie. Ervaart u een gebrek in een product? De Consumentenbond raadt aan om gebreken zo snel mogelijk te melden bij de verkoper.

Uw recht krijgen gaat niet altijd even makkelijk. Soms wordt u van het kastje naar de muur gestuurd. Maar zoals u in dit artikel leest: als het product stuk is gegaan buiten uw schuld om en de levensduur langer had moeten zijn, heeft u kosteloos recht op reparatie of een nieuw product. Ondanks dat de garantietermijn is verlopen. De verkoper – en niet de fabrikant als u daar door de verkoper naar verwezen wordt – is daar verantwoordelijk voor. Bovendien is de keuze aan u: reparatie of een nieuw product, tenzij de winkel niet kan repareren. De verkoper kan echter voor de eerste optie kiezen als dit voordeliger is. Repareren is overigens beter voor het milieu. Vanaf 2026 treedt in Europa een nieuwe wet in werking: de wet Recht op reparatie. Zodra de wet inwerking treedt, kunt u altijd kiezen voor reparatie.

Komt u er alsnog samen niet uit? Stuur dan een brief naar de verkoper. Bij ConsuWijzer of de Consumentenbond kunt u terecht voor een voorbeeldbrief.

Recht op een leenproduct

De wettelijke garantie biedt u nog meer rechten. De verkoper is verplicht het defecte product te repareren of vervangen. Dit moet de verkoper binnen een redelijke termijn doen. Wat die redelijke termijn is, staat niet in de wet omschreven. Het is uiteindelijk aan de verkoper om uw last zoveel mogelijk te beperken. Als reparatie of vervanging buiten een redelijke termijn plaatsvindt, heeft u recht op een leenproduct. Maar ook dit hangt af van het product en hoe essentieel deze is. Zit u bijvoorbeeld met een kapotte fiets en heeft u deze dagelijks nodig? Dan kunt u een fiets te leen vragen. Gaat het om een magnetron of een keukenmachine, dan heeft u minder kans op een leenproduct.

Soms kost het de verkoper ook gewoon te veel tijd om voor een leenproduct te zorgen. Bijvoorbeeld in het geval wanneer een wasmachine nog in het geheel geleverd en geïnstalleerd moet worden. In dat geval kan de verkoper u niet voorzien van een leenproduct, maar dan kunt u wel de kosten van de wasserette op de verkoper verhalen.

(Bron: Consumentenbond, Autoriteit Consument en Markt, ConsuWijzer, Meldpunt. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    vandinther says:

    Hoe is het met auto’s, occasion . Of is dit gelijk !!