Rogier de Haan: ‘Pensioenfondsen in de fout, deel 3’
Publicatiedatum: 14 augustus 2025
Omdat we zo veel meldingen ontvangen van fouten die pensioenfondsen maken, zetten we deze maanden in deze rubriek voor u op een rij wat uw rechten zijn als het u overkomt.
Te weinig, te veel: pensioenfondsen in de fout
We trapten af met de situatie waarin het pensioenfonds lange tijd te weinig pensioen blijkt te hebben uitgekeerd; we ontdekten hier de afgelopen jaren tienduizenden voorbeelden van. Daarna bespraken we de omgekeerde situatie: u hebt (jarenlang) te veel pensioen ontvangen. Als dit komt door een fout van het pensioenfonds en u dit niet kon weten, is de vuistregel: naar de toekomst toe mag het pensioen naar beneden worden bijgesteld. Maar wat u al hebt ontvangen, daar moet het pensioenfonds in principe vanaf blijven. Het pensioen waaraan u gewend was, gaat volgens deze vuistregel dus omlaag. Dat het te hoge pensioenbedrag al jaren in uw pensioenoverzicht (UPO) werd vermeld, helpt u niet: aan een UPO kunt u geen rechten ontlenen.
Verdeling na scheiding
Toch mag u in uitzonderlijke situaties ook naar de toekomst toe méér verwachten van het pensioenfonds. Zo’n situatie maakte de heer Isarin mee. Jaren geleden scheidde hij van zijn toenmalige partner. Ze spraken af zijn tot dan toe opgebouwde pensioen te verdelen. Ze meldden dit netjes bij het pensioenfonds, destijds Nationale-Nederlanden. Nationale-Nederlanden bevestigde de melding en was vanaf dat moment verplicht de pensioenverdeling door te voeren in Isarins pensioen.
In de jaren daarna schoof Isarins pensioen een paar keer door naar een ander fonds. Sinds een aantal jaar zit zijn pensioen bij pensioenfonds PGB.
Niet verwerkt
2 jaar geleden naderde Isarin zijn pensioenleeftijd. Na zorgvuldig en prijzig financieel advies bleek dat hij met het hem voorgespiegelde pensioen een jaar eerder kon stoppen met werken. Voor de zekerheid checkte Isarin nog of de echtscheidingsafspraken goed waren verwerkt door PGB. Dat bleek het geval, want al vele jaren stond in de tekst van zijn UPO: “Bij bovenstaande bedragen is rekening gehouden met uw scheiding. Een deel van uw pensioen is naar uw ex-partner gegaan.” Anderhalf jaar lang genoot de heer Isarin van zijn pensioen. Toen meldde PGB zich: de echtscheiding was destijds toch níet verwerkt. Gevolg: Isarins zou voortaan bijna de helft minder pensioen ontvangen. Maar geen nood: PGB zou niets terugvorderen (zie de vuistregel).
Foutieve informatie
Isarin nam hier geen genoegen mee. Als hij dit had geweten, was hij niet eerder gestopt met werken. Dat was een onomkeerbare beslissing geweest. Door te varen op de foute informatie van PGB, zat hij nu blijvend in een lastig financieel parket. We benaderden zowel Nationale-Nederlanden als PGB. Nationale-Nederlanden erkende dat de echtscheiding destijds niet goed was genoteerd, en bood aan de gemaakte kosten van financieel advies te betalen. Plus een jaar compensatie vanwege de plotselinge achteruitgang in pensioen. Netjes, vonden we.
De reactie van PGB was anders, en legde iets essentieels bloot over de verhouding pensioenfonds versus gepensioneerde. Daarover de volgende keer meer.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.
(Foto ter illustratie: Shutterstock)



