queen the works

Plaatwaarde: The Works van Queen

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke editie een bijzondere lp. Deze week: The Works van Queen.

Koninklijke Plaatwaarde

In de week waarin de Koning zijn verjaardag viert is een koninklijke Plaatwaarde natuurlijk op z’n plek. Daarom staat dit keer The Works van Queen centraal, 1 van hun meest bejubelde platen.

Dit album uit 1984 is hun 11e en het 1e album dat de band maakt nadat zij een jaar niet met elkaar gewerkt hebben. Het wordt daarom ook wel gezien als een soort comeback-lp, terwijl de band nooit echt lang uit beeld is geweest.

Hot Space

Hoe The Works ook wordt gezien, het luidt in elk geval een nieuwe, zeer succesvolle periode in voor de Britse band. In 1982, als de band The Works-voorganger Hot Space uitbrengt, is het succes ver te zoeken. Laatstgenoemde plaat veroorzaakt een splitsing in de band. De reden? Het specifieke rockgeluid is op Hot Space vervangen door synthesizer-klanken en elektronische invloeden. Drummer Roger Taylor en gitarist Brian May vinden deze nieuwe wending helemaal niets, terwijl zanger Freddie Mercury het juist toejuicht. Hij is toe aan iets nieuws, iets wat de sleur doorbreekt. Uiteindelijk resulteert dit in een matig verkopend album en gaan de bandleden korte tijd hun eigen weg.

Terug naar de basis

In augustus 1983 gaan zij de studio weer in, waar zij beginnen aan de opnames van The Works. Het concept van Hot Space is losgelaten en er staat een album vol echte rocknummers in een modern jasje op de rol. Een goed voorbeeld daarvan is Hammer to Fall, 1 van de singles.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

I Want to Break Free en Radio Ga Ga

Uiteraard ontbreken ook de aanstekelijke, goed in het gehoor liggende hits niet op dit album. In het geval van The Works zijn dit I Want To Break Free en Radio Ga Ga.
I Want To Break Free
laat nogal wat stof opwaaien, aangezien de bandleden in de videoclip de Britse soap Coronation Street op de hak nemen terwijl zij verkleed zijn als vrouwen. Dat het een parodie is op Coronation Street, is niet het probleem, maar de vrouwenkleding des te meer. In de Verenigde Staten laat muziek tv-zender MTV de clip daarom maar weinig zien, waardoor het nummer hier niet echt een hit wordt.

Ironisch genoeg wordt de videoclip van Radio Ga Ga wel heel veel getoond op MTV en wordt deze in 1984 zelfs genomineerd voor een MTV Video Music Award, de prijs die de tv-zender jaarlijks uitreikt aan populaire artiesten.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Live Aid

The Works brengt Queen dus weer terug op het wereldtoneel en zorgt er ongetwijfeld indirect ook voor dat Queen mag optreden tijdens het legendarische muziekevenement Live Aid. Het optreden van de band wordt gezien als het hoogtepunt van het concert en maakt van de band in 1 klap de populairste act van de jaren 80. U kunt het hele optreden hieronder bekijken.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

 

Marjolein taxeert The Works

“De waarde van de meeste vroege persingen van de plaat The Works varieert van zo’n 20 tot circa 40 euro. Er bestaan waardevollere exemplaren: zo is er een versie op rood vinyl uit Colombia, die al voor 9.000 euro is verkocht. Ook gesigneerde lp’s zijn waardevol. Logisch, gezien het feit dat Mercury niet meer leeft. Bij gesigneerde platen is het wel verstandig om altijd (te laten) controleren of de handtekeningen niet vervalst zijn. Dat geldt overigens ook voor de Colombiaanse: iets dat waardevol is, wil nog wel eens nagemaakt worden.

Een vroege Nederlandse persing (feitelijk een Europese) heeft een waarde van rond de 25 euro. Een vroege Amerikaan doet net iets meer: zo tussen de 30 en 40 euro. Een Engelse persing ligt qua waarde tussen de 20 en 25 euro.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 90 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.

Vroege Amerikaanse persing

Catalogusnummer: ST-12322
Label: Capitol
Belangrijkste kenmerken hoes: op de voorkant een groepsfoto met schaduwen met bovenin de naam en titel, sommige hoezen hebben hype-stickers. Op de achterkant 4 kleurenfoto’s van de leden afzonderlijk in pasfotovorm, met op de achtergrond in zwart-wit in elkaar draaiende tandwielen. Onder in het midden de songtitels in wit kader. Rechtsboven de barcode, plus catalogusnummers.
De plaat heeft een rode binnenhoes met aan 1 kant de teksten en aan de andere kant recording-info. De binnenhoes heeft rechte hoeken.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: rood label met bovenin het midden ‘Queen’ in gouden letters, daaronder de lp titel, ook in goud, maar doorzichtig. Daaronder credits en info. Links van het middengat het catalogusnummer. Rechts van het middengat de naam Capitol. Onder het middengat de nummers.
Waarde: Tussen 25 en 40 euro.

Vroege Nederlandse persing

Catalogusnummer: 1C 064 2400141
Label: EMI
Belangrijkste kenmerken hoes: groepsfoto met schaduwen met bovenin de naam en titel. Sommige exemplaren hebben linksboven een rode rechthoek met een paar songtitels, maar geen hype-stickers. Op de achterkant 4 kleurenfoto’s van de leden afzonderlijk in pasfotovorm, met op de achtergrond in zwart-wit in elkaar draaiende tandwielen. Onder in het midden de songtitels in wit kader. Rechtsboven de barcode, plus catalogusnummers. Het heeft een rode binnenhoes met aan 1 kant de teksten en aan de andere kant recording-info. De binnenhoes heeft rechte hoeken.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: rood label met bovenin het midden ‘Queen’ in gouden letters, daaronder de lp titel, ook in goud, maar doorzichtig. Daaronder credits en info. Links van het middengat het catalogusnummer plus de vermelding DMM [direct metal mastering] en Biem/Stemra. Rechts van het middengat het EMI-logo plus labelcode. Onder het middengat de nummers.
Waarde: Tussen 25 en 35 euro.

Vroege Engelse persing

Catalogusnummer: EMC 2400141 / WORK 1
Label: EMI
Belangrijkste kenmerken hoes: op de voorkant een groepsfoto met schaduwen met bovenin de naam en titel. Achterop 4 kleurenfoto’s van de leden afzonderlijk in pasfotovorm, met op de achtergrond in zwart-wit in elkaar draaiende tandwielen. Rechtsboven de barcode plus catalogusnummers. Rode binnenhoes met aan 1 kant de teksten en aan de andere kant recording-info. De binnenhoes heeft rechte hoeken.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: rood label met bovenin het midden Queen in gouden letters, daaronder de lp titel, ook in goud, maar doorzichtig. Daaronder credits en info. Links van het middengat het catalogusnummer. Onder het middengat de nummers.
Waarde: Tussen 20 en 25 euro.

Bijzondere uitgaves

Catalogusnummer: EMI 11964 Columbia, rood vinyl
Label: EMI
Belangrijkste kenmerken hoes: iets afwijkende hoes
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: het heeft het EMI-label
Waarde: verkocht voor bijna 9.000 euro. Een blauw vinyl exemplaar uit dat land is ooit verkocht voor 5.000 euro.

The Works in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt in het MAX NPO Radio 5-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 1 mei 2021 bespreekt hij The Works. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie