Plaatwaarde

Plaatwaarde: If You Can Believe Your Eyes And Ears van The Mamas and the Papas

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke editie een bijzondere lp. Deze week: If You Can Believe Your Eyes And Ears van The Mamas en The Papas.

Muziek van een generatie

Als er 1 groep is die een tijdgeest én populaire muzikale stroming belichaamt, dan is het wel The Mamas and the Papas. De groep uit Californië ontstaat in de jaren 60, een tijd waarin populaire muziekgroepen als kool uit de grond schieten in het zuidwestelijke deel van de Verenigde Staten. Denk aan groepen als The Doors, The Byrds, Crosby, Stills, Nash and Young, maar dus ook aan The Mamas and The Papas. de groep belichaamt het vrije karakter van die tijd en weet in de paar jaar dat zij bestaan een onuitwisbare indruk te maken.

Debuut

Hun debuutplaat if You Can Believe Your Eyes and Ears komt in 1966 uit en is meteen een groot succes. Blijkbaar slaat het typische geluid van de band, die bestaat uit een combinatie van harmonieuze samenzang en moderne popklanken, erg aan. Op de lp staan meerdere grote klassiekers uit de popgeschiedenis, zoals Monday, Monday en California Dreamin’.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Van korte duur

Hoewel de groep een vliegende start kent, ontstaan er toch al vrij snel barsten in het succes. In 1967 maakt John Phillips, 1 van de zangers en schrijver van de meeste liedjes, naar verluidt een nare opmerking over bandgenoot Cass Elliot, waarna Elliot de band eigenlijk direct wil verlaten. Dit kan door contractuele verplichtingen niet, dus de groep blijft noodgedwongen bij elkaar. dat er onderling behoorlijk wat romantische rompslomp is, zal ook geen positieve uitwerking hebben gehad. Zo is John Phillips getrouwd met Michelle, die ook in de groep zit, maar Michelle heeft tegelijk ook een affaire met bandgenoot Denny Doherty. Elliot is ook verliefd op Doherty, maar Doherty ziet niets in haar. Uiteindelijk wordt Michelle Philips door haar man uit de groep gezet als hij ontdekt dat ze meerdere affaires heeft.

Tragisch einde

De groep besluit in 1968 de handdoek in de ring te gooien. Cass Elliot weet een solocarrière op te bouwen uit het succes van The Mamas and The Papas, maar ook die is niet van lange duur. Elliot overlijdt in 1971 aan een hartaanval. Zij is dan pas 32 jaar. Saillant detail: de kamer waarin zij overlijdt is ook de plek waar een aantal jaar later Keith Moon, drummer van The Who, overlijdt. Hij is dan ook pas 32 jaar oud.

Marjolein taxeert If You Can Believe Your Eyes And Ears

“De waarde van de plaat If You Can Believe Your Eyes and Ears van The Mamas and the Papas kan oplopen tot rond de 400 euro. Echter, voor u zichzelf rijk rekent: de hoge prijs wordt betaald voor een paar vroege Amerikaanse persingen die een hoes hebben die door de platenmaatschappij teruggetrokken is. Op de foto aan de voorkant van de hoes is rechts van de groep die in een badkuip zit een zichtbaar toilet. Op latere versies is de toiletpot weggewerkt. Deze versie is tussen de 2 tot 400 euro waard.

Er zijn geen vroege Nederlandse persingen. De exemplaren die hier circuleerden kwamen naar alle waarschijnlijkheid uit Duitsland. De waarde van een vroege Duitse persing ligt rond de 25 euro. Een vroege Engelse MONO-persing is tussen de 35-50 euro waard. Een Nederlandse heruitgave met de hoes zonder toiletpot heeft een waarde van zo’n 15 euro.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 125 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.

Vroege Amerikaanse persing

Catalogusnummer: DS-50006
Label: Dunhill
Belangrijkste kenmerken hoes: foto van de groep in een badkuip. De toiletpot is zichtbaar op de voorkant van de hoes.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: zwart label met bovenaan het logo van Dunhill. Daaronder de naam en de titel. Links van het gat ‘Side 1 (of 2)’. De tracks staan op het onderste gedeelte van het label. Helemaal onderaan info over het label en de vermelding ‘Made in the U.S.A’.
Waarde: 200-400 euro

Vroege Duitse persing

Catalogusnummer: LSD-10 076
Label: RCA VICTOR
Belangrijkste kenmerken hoes: foto van de groep in een badkuip. Bovenaan in het midden ‘STEREO’, en daaronder in een geel kader het logo van RCA Victor. Rechtsboven in een geel kader het catalogusnummer. Rechtsonder in een geel kader ‘Includes California Dreamin’. De achterkant van de hoes is in zwart-wit, met links bovenaan het catalogusnummer.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: zwart label met zilverkleurige opdruk. Bovenaan vetgedrukt ‘RCA Victor’ met daaronder het logo van RCA. Links van het gat ‘GEMA’ en daaronder de code 00 854-S. Rechts van het gat ‘STEREO’, het catalogusnummer het kantnummer en daaronder het catalogusnummer. Hieronder de tekst ‘Produced by Dunhill Records, USA’. De tracks staan op het onderste deel. In de informatieve tekst rondom het onderste deel staat onder andere ‘Product of Teldec Telefunken-Decca, Schallplatten GMBH’.
Waarde: ongeveer 25 euro

Vroege Engelse persing

Catalogusnummer: RD-7803
Label: RCA Victor
Belangrijkste kenmerken hoes: foto van de groep in een badkuip. Om de foto een stukje wit. Link bovenaan in het wit het catalogusnummer. De titel bovenaan, daaronder de naam. Rechts daaronder’RCA Victor’. De toiletpot is afgedekt met een tekstblok met de tekst ‘Includes Monday Monday and California Dreamin’. De achterkant van de hoes is in zwart-wit met rechts ‘MONO’ en daaronder het catalogusnummer.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: zwart label met bovenaan in het wit rond en vet gedrukt ‘RCA Victor’. Daaronder het oranje logo van RCA. De rest van de letters op het label zijn zilverkleurig. Onder het logo de naam van de band. Links van het gat ‘MCPS’ en daaronder in een kader ‘BIEM NCB’. Rechts van het gat het kantnummer en rechts daarvan het catalogusnummer. De tracks staan op het onderste deel. Daaronder P1966. In de informatieve tekst rondom het label staat onder andere de zin ‘Made in England’.
Waarde: 35-50 euro

Nederlandse heruitgave

Catalogusnummer: 1A 038-91606
Label: MCA Records
Belangrijkste kenmerken hoes: badkamerscène met weggewerkte toiletpot.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: zwart label met een regenboog. Rechts boven het gat in blauwe letters ‘MCA RECORDS’. Hieronder het catalogusnummer en de vermelding van STEMRA, de Nederlandse muziekrechtenorganisatie.
Waarde: 10-15 euro.

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 9 oktober 2021 bespreekt hij If You Can Believe Your Eyes And Ears in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5

Geef een reactie